Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Top

Životu NEBEZPEČNÉ železnice! Len SEKUNDY nás delili od havárie vlaku so STOVKAMI MŔTVYCH

Vykoľajené Pendolino na stanici v Žiline. Ilustračná foto. Zdroj: FB/Polícia Žilinský kraj

BRATISLAVA – Sme železničná čierna diera na mape Európy, českí dopravcovia sa dokonca boja jazdiť po slovenských koľajniciach. Dôvodom je katastrofálny stav železníc, ktorý je na niektorých úsekoch dokonca život ohrozujúci. V rozhovore pre Hospodárske noviny to hovorí riaditeľ spoločnosti LTE Slovakia a šéf Asociácie železničných dopravcov Slovenska – Aros Ján Biznár.

O zlom stave slovenských železníc sa hlasnejšie začalo hovoriť po marcovom vykoľajení českého vlaku Pendolino v Žiline. Na vine bola 15 rokov stará výhybka po záruke. České dráhy v reakcii na to poslali slovenským kolegom list, v ktorom písali, že sa sem boja jazdiť. “Stav infraštruktúry je hrozný a koľaje sú životu nebezpečné. Zďaleka tu nie je taký pocit bezpečia z hľadiska stavu infraštruktúry ako v minulosti, čo je veľmi vážna vec,” potvrdil šéf železničného podniku Biznár. Uviedol, že Česi majú problém posielať svojich rušňovodičov na Slovensko, lebo sa sem reálne boja jazdiť.

V tejto súvislosti opísal situáciu, ktorá mohla skončiť veľkou tragédiou. Delila nás od nej iba jedna minúta. “Jeden príklad za všetky: pred štyrmi rokmi sa stala pri Trnovci nad Váhom nehoda, pri ktorej došlo k vykoľajeniu vlaku, ktorý viezol zvitky plechov. To sú zrolované kusy železa od päť do 25 ton. Bolo neuveriteľné šťastie, že oprotiidúci vlak Eurocity do toho nevrazil,” povedal.

Ako pokračoval, zabezpečovacie zariadenie hneď ako zaregistrovalo, že sa na susednej koľaji niečo deje, signalizáciu prehodilo na červenú. “Rušňovodič to ubrzdil len na poslednú chvíľu, keďže tam navyše už v diaľke videl kúdoľ prachu. Keby bolo k nehode došlo o minútu neskôr alebo rýchlik by mal o minútu kratšie meškanie, vpáli tam a mohli tam byť desiatky alebo stovky mŕtvych, podobne ako nedávno v Grécku,” podotkol.

Bermudsky trojuholník slovenských železníc

Dodal, že podobný incident sa stal zhruba o rok neskôr na úseku medzi Leopoldovom a Sereďou. Ide o podľa neho o zvláštny bermudský trojuholník slovenských železníc. “Pred mesiacom tam došlo k vylúčeniu jázd vlakov, avšak nie pre chybu na trati, ale tiež pre neschopnosť železníc a cestárov opraviť jeden most,“ uviedol Biznár.

Súhlasí s tým, že rozdiel medzi stavom infraštruktúry u nás a v okolitých krajinách je priepastný. Hoci železničiari tvrdia, že v katastrofálnom stave máme len jedno percento koľají, v takom stave sú podľa neho skoro všetky. “To jedno percento z celkovej dĺžky je však ohrozujúce život. Zoberte si to tak, že na takmer každej z nich máte najmenej jedno nebezpečné miesto, kde hrozí vykoľajenie.” Traťová rýchlosť je niekde znížená aj na 10 kilometrov za hodinu. “Znamená to, že keď už máme tú trať v takom stave, znížime aspoň rýchlosť tak, aby sa pri vykoľajení nikto nezabil,” skonštatoval s tým, že tranzitné vlaky radšej Slovensko obchádzajú.

Viac o zlom stave železníc píšeme v tomto článku:


Časovaná bomba! DESAŤTISÍCE Slovákov môžu prísť o DOPRAVU: Kto je na vine a ako REAGUJE štát?