Regióny Bratislava

Nové svetelné značenie sa spustilo len dnes a Vallo už vidí jeho negatíva

BRATISLAVA – Primátor Bratislavy Matúš Vallo síce víta inteligentné riadenie dopravy na bratislavskej diaľnici D1, ktoré môže zlepšiť plynulosť premávky. Myslí si však, že negatíva povolenia maximálnej rýchlosti 130 km/h vo vnútromestskom priestore prevažujú nad možnými benefitmi. Obáva sa tiež možného obmedzenia a až vylúčenia bratislavskej MHD z diaľničného obchvatu.
“Vyššia rýchlosť spôsobuje vyššiu hlukovú záťaž a emisie priamo v meste, v niektorých prípadoch len desiatky metrov od bytov a domov. Vyššia rýchlosť môže zároveň znižovať aj bezpečnosť, najmä pri menších medzikrižovatkových vzdialenostiach a komplikovanom napájaní diaľničných križovatiek, ktoré bratislavský obchvat má,” skonštatoval primátor na sociálnej sieti. Trendom v iných veľkých mestách je podľa neho skôr znižovanie rýchlosti na vnútromestských diaľniciach. Vallo zároveň upozorňuje, že pre mesto Bratislava by bolo veľkým problémom, ak by pre vyššiu maximálnu rýchlosť na diaľnici prišlo aj k vylúčeniu vozidiel MHD z obchvatu. “S týmto by sme ako mesto principiálne nemohli súhlasiť. Dopravný podnik Bratislava síce nateraz získal dočasné výnimky k minimálnej povolenej rýchlosti pre autobusy MHD, ktoré jazdia po obchvate, tie však platia len do augusta 2022,” poznamenal.

Zmiznú kolóny? Diaľnice budú riadiť nové premenlivé dopravné značky

Potenciálne vylúčenie MHD z obchvatu by podľa primátora znamenalo obrovské časové straty pre cestujúcich a nezanedbateľné navýšenie nákladov na prevádzkovanie verejnej dopravy. Viaceré nosné linky MHD, ktoré v súčasnosti využívajú diaľničný obchvat, by podľa Valla bolo nutné pretrasovať, a pre niektoré z nich ani neexistuje logická alternatíva. “V prípade dopravných uzáver by sa tiež radikálne obmedzili možnosť obchádzok pre MHD,” skonštatoval.

Hlavné mesto deklaruje pripravenosť rokovať s Národnou diaľničnou spoločnosťou a ministerstvom dopravy o riešeniach, ktoré zachovajú čo najviac benefitov inteligentného riadenia obchvatu, ale bez negatívnych dosahov na MHD a kvalitu života Bratislavčanov.