Domáce Ekonomika Spoločnosť Top

Prepad tržieb a poloprázdne vlaky. Tohtoročná sezóna železniciam nepriala

Ilustračná foto. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Zatiaľ čo sme boli po minulé roky zvyknutí na nával cestujúcich, preplnené vlaky či na nekonečné rady pred predajnými okienkami s lístkami, tento rok je to iné. Ako sa menia protiepidemiologické opatrenia, tak sa mení aj mobilita verejnosti. Strach z nedostatku miesta v hromadných spojoch môžete tentokrát hodiť za hlavu. Koronavírus výrazme ovplyvnil predaj a celé fungovanie železníc. Ako sa najväčší slovenský železničný prepravca dokázal vysporiadať s vírusom?

 

Tento rok sa s nákupom cestovných lístkov ponáhľať nemusíte. Aktuálna obsadenosť frekventovaných rýchlikov z Bratislavy do Košíc je na úrovni 50 percent. Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) za to môže núdzový stav a nariadenia, ktoré obmedzujú pohyb. V súvislosti s vianočnými a novoročnými sviatkami však naplánovali vypraviť 32 posilových vlakov, ktoré už môžete nájsť aj v cestovnom poriadku. Ide najmä o spoje medzi Bratislavou a Košicami, na trase Bratislava – Prešov – Humenné či Praha – Čadca – Košice. ,,Cieľom vypravenia posilových spojov nie je zvyšovať mobilitu obyvateľstva, ale zabezpečiť ľuďom nevyhnutné presuny bez zbytočnej koncentrácie cestujúcich. Zvýšeným počtom spojov chceme zabezpečiť menšiu naplnenosť jednotlivých vlakov,” uviedol pre Glob.sk hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

 

Tohtoročné sviatky sú bez dlhých radov, ktoré poznáme z minulosti. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Bezpečnosť na prvom mieste

Napriek tomu, že ZSSK vyzýva cestujúcich k zváženiu svojej cesty, nekonzumácii jedla v interiéroch a k používaniu dezinfekčných prostriedkov, sama pristúpila kvôli koronavírusu k radikálnym opatreniam. ,,Vlaky minimálne 1-krát denne dezinfikujeme nad rámec bežného čistenia (okrem toaliet sa navyše dezinfikujú madlá, tlačidlá, kľučky, odpadkové koše a pod.), 2-krát týždenne dezinfikujeme naše vozidlá polymérom s účinnosťou 6 – 7 dní, vykonávame aj dezinfekciu ozónom a chlórom, taktiež zabezpečujeme 9-krát až 12-krát za hodinu výmenu vzduchu za čerstvý vďaka klimatizácii,” upresnil hovorca.

 

Kvôli koronavírusu sa interiér vlakov dezinfikuje. Zdroj: TASR / AP

Čísla neklamú

Koronakríza poznačila takmer každý segment spoločnosti. ZSSK nebola výnimkou. Najvýraznejšie sa dotkla ekonomiky. Minuloročnú sezónu (január až september) dosiahol štátny podnik tržby z prepravy vo výške 68,1 milióna eur. Za to isté obdobie v roku 2020 ZSSK zarobila len 38,3 milióna eur. ,,Predpokladáme, že tržby z predaja cestovných dokladov budú v dôsledku pandémie medziročne nižšie o 44 percent. Momentálne nie je možné predpovedať, ako sa celá situácia bude ďalej vyvíjať a aký vplyv to zanechá na ZSSK. Už teraz však vieme konštatovať, že s ohľadom na dnešnú krízu a bez ohľadu na jej dĺžku trvania je vyrovnaný rozpočet, ktorý ZSSK plánovala v decembri 2019, nereálny,” povedal hovorca Kováč.

 

Prehľad ročných sumárov ZSSK. Zdroj: ZSSK

Napriek výrazným poklesom ZSSK nemusela prepúšťať. Do júla však niektorí zamestnanci skončili doma s okresanou mzdou. ,,Vzhľadom na dlhodobé zníženie výkonov sa predstavenstvo ZSSK v apríli rozhodlo, že 10 percent zamestnancov zostane doma na 80 percent mzdy a všetci ostatní zamestnanci budú doma na 80 percent mzdy každý piatok, týkalo sa to administratívnych či technicko-hospodárskych zamestnancov, resp. zamestnancov, ktorí nezabezpečujú priamo vozbu vlakov,” skonštatoval hovorca. ZSSK takýmto spôsobom ušetrila približne 200-tisíc eur.

Odvážne plány

Koronavírus síce stále komplikuje situáciu, avšak ZSSK pokračuje v rozbehnutej obnove vozového parku. V budúcom roku má po Vysokých Tatrách jazdiť 5 nových hybridných jednotiek s jedným multifunkčným rušňom. Postupne pribudnú aj elektrické jednotky s bezbariérovým vstupom, klimatizáciou a wifi do Žilinského a Trenčianskeho kraja. ,,V roku 2021 by sa mala skompletizovať dodávka všetkých 35 ks úplne nových vozňov (1. triedy Ampz a 2. triedy Bmpz), ktorých je zatiaľ v prevádzke 33 ks, a taktiež modernizovaných vozňov Bmz, ktorých je v prevádzke 39 ks z 51 ks,” uzavrel hovorca ZSSK Kováč.

 

ZSSK plánuje rozšíriť a obnoviť svoj vozový park. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Mohlo by vás zaujímať: