Domáce Spoločnosť Top

Problémom na cestách v Bratislave nie je sneh. Dopravný analytik vysvetlil, ako funguje zimná údržba v hlavnom meste

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Zima je v plnom prúde a posledné dni sa konečne vyznačili aj snehovou nádielkou. Nie je nič nezvyčajné, že počas snehových prehánok sa dopravná situácia v Bratislave zhorší. Dôvodov môže byť viacero. Glob.sk sa v tejto veci rozprával s dopravným analytikom Jánom Bazovským, ktorý vodičov upozorňuje na viaceré nástrahy a vysvetľuje, čo je najväčší problém na zasnežených cestách.

 

Sneh v uliciach hlavného mesta zvykne spôsobiť chaos a viacerí vodiči sa sťažujú na to, že cesty, najmä v odľahlejších mestských častiach, bývajú neodhrnuté. Tento scenár sa opakuje prakticky zakaždým. „Treba si uvedomiť, že cesty v hlavnom meste vlastní viacero vlastníkov. Okrem toho, hlavné mesto si za účelom zimnej údržby zvykne zazmluvniť externú firmu, ktorá ma stroje a vybavenie na to, aby vedela zimnú údržbu zabezpečiť. Tá sa potom stará o hlavné ťahy a dôležité cesty. Mestské časti sa, naopak, starajú najmä o chodníky a uličky pri domoch, kde by mali vozidlá problém vojsť,“ vysvetľuje dopravný analytik Ján Bazovský.

Novinky v zimnej údržbe

Glob.sk preto v tejto veci oslovil aj magistrát hlavného mesta. Ako uviedla hovorkyňa inštitúcie Katarína Rajčanová, magistrát na zabezpečenie zjazdnosti ciest v Bratislave zazmluvnil firmu A.I.I. Technické služby, ale aj Komunálny podnik Bratislava a mestské časti. Tie budú zabezpečovať údržbu chodníkov, ktorých čistenie chce magistrát tento rok ešte zintenzívniť. Okrem toho pripravili aj ďalšie novinky. Plnú zimnú pohotovosť vyhlásilo mesto ešte 11. decembra 2020. Podľa Rajčanovej sa však počas tejto zimnej údržby zaviedlo, že sa prioritne budú odhŕňať tie ťahy, po ktorých jazdí MHD. „Súčasne došlo k dátovému posilneniu mestského dispečingu, ktorý je pre zimnú údržbu absolútne kľúčový a monitoring počasia bude túto zimu pracovať okrem predpovede SHMÚ aj s dátami zo 6 meteostaníc. Mestský dispečing tak bude môcť efektívnejšie plánovať výjazdy zimných mechanizmov a flexibilnejšie reagovať na potrebu zimnej údržby mesta v jeho konkrétnych častiach,“ vysvetlila hovorkyňa. O aktuálnom stave majú dispečing informovať aj vodiči MHD a mestskí policajti.

 

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

„Udržanie zjazdnosti kopcovitých ciest si počas sneženia vyžaduje oveľa väčšiu frekvenciu prejazdov techniky. Podobne ako minulý rok bude na kritické kopcovité úseky (napr. Kramáre, Pražská, Dlhé diely, Koliba) okrem sypačov určených pre jednotlivé rajóny pridelený aj pohotovostný sypač, ktorý si kopcovitý úsek “adoptuje” a bude ho po zadaní výjazdu odhŕňať nepretržite a systematicky až do odvolania,“ dodala Rajčanová.

Desiatky sypačov a techniky

Externá firma I.I.A dodá k dispozícii 44 kusov veľkých sypačov s pluhom, 15 menších sypačov s pluhom, 22 dodávok na rozvoz ručných pracovníkov s vodičmi, 66 ručných pracovníkov a 2 havarijné čaty na odstránenie následkov dopravných nehôd v zložení 1 vodič a 3 ruční pracovníci. „V komunálnom podniku je pripravených 40 pracovníkov (z toho je 10 dohodárov), 7 multikár a 4 ks Citymaster do 3,5t na odhŕňanie snehu a posyp chodníkov, 10 ks zametacích strojov Tielburger, 5 dodávok na rozvoz pracovníkov a 2 mini traktory Kubota na nakladanie soli. Mestské časti zazmluvnené na zimnú údržbu mestských chodníkov majú  súhrnne na tento účel  k dispozícií 24 kusov techniky s pluhom a 34 ručných pracovníkov,“ uviedla Rajčanová.

Čo sa týka odmeny, tak dodávateľ musí vždy k vystavenej faktúre podpísať aj súpis zmluvne dohodnutých služieb a elektronický výpis knihy jázd a navigácie GPS. Okrem toho musí predložiť aj výpis spotrebovaného posypového materiálu každým vozidlom, kde uvedie, o aké vozidlo išlo, kedy sa zabezpečila zimná údržba a na akej dĺžke trasy. Cestári môžu využívať viacero posypov, ako napríklad:

– kamennú drvu
– posypovú soľ  (NACl2)
– ekologickú posypovú soľ (MgCl)
– kamennú drvu zvlhčenú soľným roztokom NaCl2

-kamennú drvu zvlhčenú soľným roztokom MgCl
– posypovú soľ zvlhčenú mgCl
– ekologickú posypovú soľ zvlhčenú (MgCl)

“Pri minulotýždňovej kontrole zásob dodávateľa vykonanej dispečingom oddelenia správy komunikácií bolo u dodávateľa naskladnených cca 2000 t NaCL a 250 t MgCl. Pokiaľ ide o Komunálny podnik a zásoby posypového materiálu je naskladnených 30 t MgCl, 70 t technickej soli  a 70 t Zeolitu,” priblížila Rajčanová.

 

Ilustračná fotografia, Zdroj: TASR / Branislav Račko

Problémom nie je sneh, upozorňuje Bazovský

Analytik Bazovský však upozorňuje aj na iné problémy, ako je samotná zimná údržba. Ak sa totiž posype cesta soľou a padá mrznúci dážď, tak sa tento posyp roztopí a steká do kanalizácie. Tým pádom je takáto forma posypu neúčinná. Samotné mrholenie nie je podľa Bazovského nebezpečné, ale problém nastáva, keď začne v noci mrznúť. To môže spôsobiť „galibu“ najmä na nadjazdoch a mostoch, či na kopcovitom teréne. Na nich sa však vytvára poľadovica aj v prípade, ak je cesta iba mokrá. „A to z jednoduchého dôvodu, popod most fúka studený vzduch a voda tak na ceste mrzne,“ vysvetlil Bazovský. Z toho dôvodu by bolo najlepšie, aby v prípade mrholenia zasahovali cestári najmä v nočných hodinách.

„Čo sa týka snehu, tak v rámci Bratislavy je problémom už aj centimeter snehu. Tým, že je hustá premávka, tak vločky kolesá áut utláčajú a vytvárajú zľadovatený povrch. A vzhľadom na obmedzený počet áut, ktoré vykonávajú posyp ciest a odhŕňanie snehu je zrejmé, že pri tisíckach kilometroch ciest v Bratislave nebudú všetky stopercentne zjazdné už za dve hodiny. Treba si uvedomiť, že by sme tu mohli mať aj dvetisíc vozidiel, ale čo by potom robili? Sú zimy, kedy treba zasiahnuť iba párkrát. A ďalšia vec je, že stroje musí niekto obsluhovať, a aj to stojí peniaze,” konštatoval Bazovský.

 

Problémom v Bratislave je aj centimeter snehu. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Bazovský upozorňuje, že cesta je zjazdná, aj keď nie je suchá. „Ak po nej pôjdeme 10-kilometrovou rýchlosťou, tak stále bude zjazdná. Veď v kolóne sa tiež ide priemernou rýchlosťou 10 kilometrov za hodinu. A je normálna logika a pud sebazáchovy, aby človek prispôsobil jazdu svojim schopnostiam a aktuálnym podmienkam vonku,” poradil Bazovský. Najväčší problém nie je to, že na ceste je sneh, ale to, že vodiči nevedia, ako v takejto situácii jazdiť. Pozor by si mali dať najmä na kašovitý sneh z dôvodu hrozby aquaplanningu. „Ak človek ide 90-kilometrovou rýchlosťou po obchvate vo vyjazdených koľajach, a chce prejsť do druhého pruhu cez kašovitý sneh, tak je samozrejmé, že sa začne šmýkať. Tu je mimoriadne dôležité znížiť rýchlosť, minimálne na polovicu,” uzavrel dopravný analytik.

Mohlo by vás zaujímať