Domáce

SaS a OĽaNO chcú skrátiť dobu odpisovania elektromobilov

BRATISLAVA – Skrátiť dobu odpisovania elektromobilov navrhujú v novele zákona o dani z príjmov poslanci za SaS Juraj Droba a Martin Poliačik, poslanec za OĽaNO Miroslav Kadúc a nezaradený Mikuláš Huba. Opoziční poslanci presadzujú, aby daňovník mohol elektromobil odpísať jednorazovo. Ak sa tak nerozhodne, odpisovať ho môže klasicky ako osobný automobil. „Pri pohľade do zahraničia zistíme, že v riešení a podpore elektromobility výrazne zaostávame a Slovenská republika túto formu ekologickej dopravy doposiaľ žiadnym systematickým spôsobom nepodporuje. Nástrojov podpory pritom existuje niekoľko a inšpiráciu môžeme hľadať aj vo viacerých európskych krajinách,“ argumentujú Droba, Poliačik, Kadúc a Huba.

Napríklad v Nórsku sú podľa nich pri kúpe elektromobilu odpustené všetky jednorazové dane a poplatky. Zároveň majitelia týchto automobilov nemusia znášať mýtne poplatky či cestnú daň. Susedné Rakúsko dotuje napríklad na štátnej úrovni nákup elektromobilov pre podnikateľské účely. Podniky tak môžu získať až 30 percent z ich ceny. V Estónsku sú štandardom daňové úľavy pre elektromobily siahajúce až do výšky 18 tisíc eur.

Opoziční zákonodarcovia zdôrazňujú, že Slovensko patrí v celosvetovom meradle medzi krajiny s dominantným postavením automobilovej výroby v národnom hospodárstve. „Aktuálnou sa však v súčasnosti stáva otázka udržateľnosti automobilového priemyslu a potreba reagovať na celosvetové, ako aj európske trendy v tejto oblasti. Hovoríme pri tom o potrebe rozvoja elektromobility, respektíve využívania elektrických vozidiel v Slovenskej republike,“ vysvetľujú. Zákonodarcovia SaS a OĽaNO pripomínajú, že v posledných troch rokoch dochádza celosvetovo za každých dvanásť mesiacov k 100-percentnému nárastu odbytu elektromobilov. „Ďalším z argumentov odporcov je vysoká vstupná cena elektromobilov. Podľa nás si je však potrebné uvedomiť ekonomickú nenáročnosť prevádzky takéhoto typu vozidla a to najmä s ohľadom na spotrebované pohonné hmoty. Podľa záverov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu sa môže rozdiel medzi vstupnou investíciou do štandardného a elektroauta vrátiť prostredníctvom úspory paliva už v období piatich rokov,“ konštatujú. Často skloňovaným problémom elektromobilov je aj otázka nedostatočnej infraštruktúry siete dobíjacích staníc, čo sa však postupne mení a dobíjacích staníc v Európe pribúda.

„Aké sú však dôvody, pre ktoré by sme sa mali zamerať na podporu elektromobilov? Ako prvý a kľúčový argument uvádzame dopady štandardných dopravných systémov založených na fosílnych palivách na zdravie obyvateľstva a znižovanie kvality života. Samostatnú kategóriu problémov pritom tvoria negatívne dopady takýchto aktivít na životné prostredie,“ argumentujú Droba, Poliačik, Kadúc a Huba. Elektromobilita podľa ich slov prináša ďalšie pozitíva, ako zníženie hlučnosti dopravného systému, či podporu inovácií a dynamiky rozvoja priamo zainteresovaných a nadväzujúcich priemyselných odvetví a zároveň aj nový impulz pre rozvoj vedeckých a výskumných národných kapacít. Návrhom sa bude parlament zaoberať na júnovej schôdzi.