Ostatné Domáce Top

Školstvo s výsledkami kvality vzdelávania nič nerobí

ilustračné foto

BRATISLAVA – Zásadný problém pri meraní kvality vzdelávania je, že s nameranými výsledkami následne nič nerobíme. Na dnešnej diskusii počas okrúhleho stola o školstve to povedal Stanisav Boledovič z Teach for Slovakia. Boledovič si myslí, že ministerstvo školstva rezignovalo na snahu robiť niečo vtedy, ak nameria v školách katastrofálne výsledky.

Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová tvrdí, že školy majú právo na objektívnu spätnú väzbu o svojom fungovaní a nemôžu veci meniť, ak spätnú väzbu nemajú. Za ideálny systém považuje spojenie externej evalvácie Štátnej školskej inšpekcie, Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania a iných organizácií spolu s vlastnou evalváciou školy. Aj negatívna spätná väzba môže mať podľa Kalmárovej ozdravný účinok.

K testovaniu žiakov v školách uviedla, že prináša poznatok pre inšpekciu aj pre školu. Pripomenula však, že testovanie nemôže odmerať úplne všetko, čo sa deje. Nemôže odmerať napríklad formovanie hodnôt, postojov či kritického myslenia. Kalmárová upozorňuje aj na fakt, že ak testovanie prinesie nejaký výsledok, treba skúmať, aká cesta k tomu viedla. Ako príklad uviedla školu, ktorá mala síce výborné výsledky žiakov zo slovenčiny, ale bolo to za cenu nátlaku, vypätia a v ostatných oblastiach navyše škola zaostávala.

Alena Petáková zo Združenia základných škôl dodáva, že merať kvalitu je veľmi ťažké. Hodnotenie školy, pre seba samú, nie pre rebríčky škôl, je však podľa nej potrebné. Petáková je však za to, aby testovali všetky predmety aj žiaka a jeho vzdelávacie schopností a nielen slovenčinu a matematiku.