Domáce Top

Sľúbil, ale nesplnil: Čoho sme sa od Roberta Fica nedočkali?

BRATISLAVA – Sobotné voľby do parlamentu sa neľútostné blížia a s ním aj koniec druhej vlády Roberta Fica a jeho strany Smer-SD. Nastáva preto čas bilancovať, čo znamená aj spomenúť sa sľuby, ktoré premiér nesplnil, hoci pôvod niektorých z nich sa datuje ešte k jeho prvému vládnutiu.

1. Jedna zdravotná poisťovňa

Počas leta 2012 premiér oznámil prevratnú novinku. Podľa plánov Smeru by na Slovensku v budúcnosti mala existovať iba jedna zdravotná poisťovňa – za najideálnejší spôsob dosiahnutia tohto plánu malo byť odkúpenie súkromných poisťovní Dôvera a Union. „Vláda jednomyseľne odsúhlasila, že chceme prejsť zo systému viacerých zdravotných poisťovní na systém jednej. Je to politické rozhodnutie vlády SR,“ povedal vtedy Fico.

Štyri roky ubehli a kde-nič, tu nič. Dnes už premiér rozpráva inak. „Mali sme aj iné plány. Myslel som si, že zákaz zisku zdravotných poisťovní bude jednoduchý. Ale okamžite sa podal návrh na Ústavný súd a ten zakázal tento zákon v praxi. Myslel som si, že bude jednoduché sa s nimi dohodnúť o odkúpení a vytvorení jednej poisťovne. Ale ani za nič. Vytvorenie jednej zdravotnej poisťovne však ostáva cieľom pre novú vládu,“ vyjadril sa v rozhovore pre TASR. Štyri roky boli zjavne málo.

2. Diaľnica do Košíc

Pohodlné cestovanie z jedného konca krajiny na druhý? Pôvodné presvedčenie premiéra z roku 2007, že diaľnica z Bratislavy do Košíc sa stíha dokončiť už do konca roku 2010, nabralo trhliny už čoskoro. V septembri 2007 sa termín posunul na rok 2012, dnes už vieme, že skôr ako v roku 2019 sa nedočkáme.

“Termín 2019 sa javí reálnejší aj pre všetky komplikácie, ktoré stavebný trh zažíva,” vyjadril sa minister dopravy Ján Počiatek pred dvomi rokmi. A to ešte nevedel, čo sa o pár mesiacov prihodí silnému hráčovi na trhu stavebníctva, firme Váhostav. Po voľbách podľa neho bude nová vláda navyše postavená pred problém, ako zabezpečí financovanie výstavby ďalších priorít v rámci dopravnej infraštruktúry. Zdá sa, že prepojenie dvoch najväčších miest Slovenska bude trvať dlhšie ako Odyseovo blúdenie po mori.

3. Národný futbalový štadión

Aj výstavba Národného futbalového štadióna v Bratislave je nekonečným príbehom. Pred svetom sa za to, že nemáme poriadny futbalový stánok, hanbíme už dlho, a v roku 2012 si to uvedomovala aj vládnuca garnitúra. “Napriek tomu, v akom sme finančnom marazme, ja verím, že za tejto vlády budeme spoločne otvárať národný futbalový štadión,” vysvetlil Fico a zdalo sa, že situácia sa posunie vpred.

Nie. Prípravy sa naťahovali a naťahovali a okolo financovania sa vznášalo množstvo otáznikov. Ľady sa nakoniec pohli až začiatkom decembra, keď vláda schválila návrh na ďalší postup v súvislosti s jeho výstavbou, a to vrátane časového harmonogramu. Ako posledný termín ukončenia prác je uvedený 31. decembra 2017.

4. Zrušenie Fondu národného majetku

Písal sa marec 2012 a premiér ohlasoval zrušenie Fondu národného majetku. “Nám nič nebráni definitívne zrušiť Fond národného majetku,” vyhlásil a dodal, že by nemal problém ísť do spojenia niektorých ústredných orgánov štátnej správy, ako je napríklad Úrad pre verejné obstarávanie a Protimonopolný úrad.

Dnes vieme povedať, že to až taká pravda nie je. Fond národného majetku síce končí, avšak jeho kompetencie prechádzajú pod Správcovskú agentúru. Peter Kažimír síce hovorí o ušetretní peňazí, malo by však ísť iba o 400 tisíc eur ročne. Pred štyrmi rokmi sa pritom predpokladalo, že zanikne bez právneho nástupcu.

5. Čerpanie eurofondov

Koncom minulého roka Slovensko zasiahla nepríjemná správa – nevyčerpáme približne miliardu eur z eurofondov za obdobie rokov 2007 až 2013. Ako sa však píše v programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky z mája 2012, Smer sa zaviazal  “efektívne využiť prostriedky z fondov Európskej únie na modernizáciu a rozvoj štátu a spoločnosti”.

Zdroj: glob.sk, Foto: SITA