Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Tieto PREDAJNE na Slovensku KONČIA! Krachuje jedna za druhou: Vieme, čo je za tým

Ilustračné foto. Zdroj: Zoznam.sk/Ján Zemiar

BRATISLAVA – Vyzeralo to ako úspešný trend. Bezobalovým predajniam sa však na Slovensku dnes nedarí. Záujem o EKO obchody padá. Za posledný rok skončila až polovica z nich. Aj v týchto dňoch zatvárajú hneď viaceré. Ľudia totiž udržateľnosť stále veľmi neriešia, alebo iba kvôli “lajkom” na sociálnej sieti. Naopak, potravinové reťazce chystajú ešte tento rok otvoriť desiatky nových prevádzok.

S výrazným zdražovaním sa zmenilo aj nákupné správanie Slovákov. Viac si všímajú zľavy a mnohí sa musia v niektorých smeroch uskromniť. Zrejme aj na to doplácajú predajne, ktoré ešte nedávno žali úspech vďaka označeniu “eko”.

Segment bezobalových obchodov sa na Slovensku dostáva do ťažkostí. Ako píšu Hospodárske noviny, väčšina majiteľov už pred časom potvrdila, že v podnikaní majú problémy. Najnovšie v Bratislave skončil Perma Market, ktorý ponúkal trvácne potraviny a tiež drogériu a kozmetiku bez jednorazových plastových obalov.

Rodinný podnik v Petržalke fungoval tri a pol roka. Minulý víkend obslúžil posledných zákazníkov. O tom, že nejde o ojedinelý prípad, svedčia slová majiteľa, Milana Tomku. „Záujem sa začal znižovať a za posledný rok zatvorila minimálne polovica bezobalových obchodov na Slovensku. Hlavný dôvod je podľa mňa ten, že zdraželi potraviny, a ľudia teda chudobneli a snažili sa nakupovať čo najlacnejšie,“ uviedol pre HN.

Bezobalový obchod. Ilustračné foto. Zdroj: TASR

Už najbližší víkend (19. augusta) končí aj eko predajňa Špajzička. V Spišskej Novej Vsi ponúkala bezobalové potraviny a zdravú výživu, ako aj eko drogériu a kozmetiku. “S ľútosťou vám oznamujeme, že našu Špajzičku zatvárame. Zvyšujúce sa ceny energií a nájmu sú žiaľ pre náš obchodík likvidačné. Zimnú sezónu by sme nezvládli a tak sme sa rozhodli zatvoriť,” uviedli majitelia na sociálnej sieti.

Minulý rok skončila aj podobná prevádzka v Bratislave U Dobrožrúta, krátko predtým z trhu odišiel trenčiansky eko koncept Bezobalis. Pokles počtu zákazníkov aj tržieb pocítili aj ďalšie prevádzky. Podľa viacerých je za tým strata záujmu o bezobalové nakupovanie. „Ľudia udržateľnosť neriešia, a ak áno, mnohokrát iba kvôli fotke na Instagram,“ uviedla pre HN Alexandra Horňáková z popradského Neobaluy.

Pribudnú desiatky supermarketov a obchodov, ďalších 200 zmodernizujú

Tradičným hráčom na trhu, veľkým potravinovým reťazcom, sa však zjavne darí. Svedčí o tom rozširovanie sietí predajní. Ako vyplýva z prehľadu HN, už v najbližších mesiacoch plánujú otvoriť až desiatky nových predajní po celom Slovensku.

Tesco počas leta otvára viaceré nové predajne. Expandovať do nových lokalít plánuje aj v najbližších mesiacoch. Rovnako ako aj a franšízingová sieť Žabka. Výnimkou nie je ani reťazec Billa, ktorý v tomto roku plánuje otvoriť sedem až osem nových supermarketov. Otvára štandardné supermarkety aj menšie formáty.

Niekoľko nových predajní do konca tohto roka chystá otvoriť aj Kaufland. Veľké plány má aj Coop Jednota. Maloobchodnú sieť by ešte tento rok malo doplniť 18 nových predajní. Zároveň ohlásila, že zrekonštruuje 190 prevádzok.