Spoločnosť Domáce Top

Titulku celoštátneho denníka bude riešiť ministerstvo kultúry. Hrozí mu pokuta

Na snímke budova Ministerstva kultúry Slovenskej Republiky. Zdroj: Glob.sk/David Duducz.

BRATISLAVA – Titulkou denníka SME z dňa konania prvého kola prezidentských volieb sa má zaoberať rezort kultúry. Ak ten rozhodne, že známy celoštátny denník pochybil, hrozí mu  niekoľkotisícová pokuta. Na prednú stranu novín s fiktívnym hlasovacím lístkom bolo podaných viacero podnetov. 

 

Noviny zmenili na fiktívnom hlasovacom lístku poradie kandidátov ako aj počet mien. Hlasovací lístok, ktorý vytvorili, obsahoval iba 13 mien, zatiaľ čo ten skutočný až 15. Reálne hlasovacie lístky sa totiž začali tlačiť v čase, keď bolo kandidátov na prezidenta ešte 15. Medzitým však odstúpila dvojica Robert Mistrík a József Menyhárt. Na skutočných lístkoch však ich mená stále boli.

SME zároveň zle zoradilo kandidátov podľa abecedy, pretože pri kandidátovi Eduardovi Chmelárovi považovali za začiatočné písmeno jeho priezviska C a nie CH. To tiež viedlo k tomu, že poradie na lístku na titulke denníka bolo iné ako na tých skutočných.

Maroš Šefčovič, ktorý nakoniec postúpil do druhého kola volieb z druhého miesta v nedeľu avizoval podanie sťažnosti na štátnu volebnú komisiu. Jej predseda Eduard Bárány v nedeľu po voľbách špecifikoval, že ich bolo v tejto veci podaných sedem až osem. “Všetky boli postúpené ministerstvu kultúry,” uviedol.

Sobotňajšia titulka denníka SME. FOTO: Glob.sk

Hrozba niekoľkotisícovej pokuty

Rezort kultúry pre Glob.sk povedal, že im “zatiaľ nebol formálne doručený žiaden podnet súvisiaci s voľbou prezidenta SR, ktorá sa uskutočnila 16. marca 2019.” V prípade, že takýto dostanú, budú sa ním zaoberať tak, ako káže zákon.

Podľa zákona o volebnej kampani je “zverejňovať informácie o kandidujúcich politických stranách, kandidujúcich koalíciách politických strán, kandidátoch na prezidenta a kandidátoch na funkcie do orgánov územnej samosprávy v ich prospech alebo neprospech v rozhlasovom vysielaní, v televíznom vysielaní, v rámci audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, v periodických publikáciách, neperiodických publikáciách a v agentúrnom spravodajstve je 48 hodín pred začiatkom volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania zakázané.” V prípade jeho porušenie rezort kultúry uloží pokutu od 1 000 eur do 10 000 eur. Ministerstvo tak môže urobiť do jedného roka odo dňa, keď sa dozvedelo o porušení zákona.

Hlasovací lístok. FOTO: Glob.sk

O manipulácii hovorili viacerí kandidáti

Okrem Šefčoviča, ktorý podal aj podnet, sa voči víkendovej titulke známeho denníka ohradili v priebehu soboty viacerí kandidáti. Na chybu upozornil aj Štefan Harabin, podľa ktorého sa denník SME “pokúsil absolútne bez hanby zmanipulovať prezidentské voľby zverejnením falošného volebného lístka na svojej titulnej stránke.”

O manipulácii hovoril aj Eduard Chmelár. „Dôrazne sa ohradzujem voči týmto praktikám,” uviedol.

Negatívne sa vyjadril aj Martin Daňo. „Toto už je vrchol a otázne je či nie je porušený zákon. Bohumila Tauchmannová zasa hovorila, že „toto nie je preklep, toto je manipulácia s číslami kandidátov.“

SME pripustilo, že ilustrácia je nepresná

Denník sa v sobotu za svoju titulku ospravedlnil. „Upozorňujeme čitateľov, že na titulnej strane tlačeného vydania denníka SME sme uverejnili ilustračný volebný lístok s menami kandidátov a kandidátok, ktoré sa o post prezidenta ku dňu volieb aj reálne uchádzali, a doplnili ju titulom Aké chceme Slovensko. Tým, že sme vyradili kandidátov, ktorí sa medzičasom vzdali, číslovanie kandidátov sa posunulo a ich poradie je preto odlišné v porovnaní so skutočným hlasovacím lístkom. Ak sme niekoho zmiatli a navodili dojem, že na titulke je oficiálny volebný lístok, tak sa ospravedlňujeme,“ uviedli.

Tiež upozornili na to, že niektorí prezidentskí kandidáti vyslovili názor, že denník SME týmto spôsobom zasiahol do konania volieb. „Takýto názor predpokladá, že voliči sa vo volebných miestnostiach neriadia riadnym hlasovacím lístkom a vlastným názorom, ale podľa editoriálnej ilustrácie denníka,“ argumentovali.

Pripustili, že ilustrácia je nepresná a pri uverejnení aktuálneho zoznamu ľudí mohli vynechať číslovanie, odmietli však snahu niektorých kandidátov zatiahnuť ich ako nástroj predvolebného boja. „Veríme, že voliči sa pri svojej voľbe riadia podľa vlastného presvedčenia, podľa reálneho hlasovacieho lístka a podľa inštrukcií Ústrednej volebnej komisie,“ dodali na záver. K tomu, že Eduarda Chmelára zaradili do zoznamu v nesprávnom abecednom poradí sa v stanovisku nevyjadrili.