

Theresa Mayová chystá novú dohodu o brexite. Veľké očakávania však už nikto nemá. Zdroj: TASR / AP
Hrozivý scenár
Najväčším problémom neriadeného brexitu je fakt, že vlastne nikto nevie, čo sa bude diať. Tento týždeň sa téme bude venovať naša vláda, ktorá bude musieť prijať špeciálne opatrenia.
Britský trh je dôležitý hlavne pre slovenské automobilky a výrobcov elektroniky. Vystúpenie Británie bez dohody s Úniou skomplikuje život aj slovenským autodopravcom.
Ak sa tak skutočne stane a Británia opustí jednotný trh EÚ a colnú úniu bez akejkoľvek dohody o budúcich vzťahoch, pocíti to aj slovenská ekonomika. Dopady by ale nemali byť enormne veľké a budú predovšetkým nepriame. Závisieť totiž budú predovšetkým od výšky škôd u našich hlavných obchodných partnerov.
Tvrdý brexit tiež znamená, že nebude žiadne prechodné obdobie, počas ktorého by sa členské štáty a súkromný sektor mohol pripraviť na nové pravidlá. Slovenská vláda preto postupne pripravuje opatrenia na zmiernenie dopadov najhoršieho možného scenáru.
Britský odchod najviac zasiahne oblasti dopravného spojenia, ciel, neukončených colných konaní a vnútorného trhu vrátane pohybu osôb, tovarov a služieb.
Negatívne vplyvy nekontrolovaného britského odchodu pocítia ekonomiky na obidvoch stranách. Tvrdé vystúpenie podľa júlovej prognózy Medzinárodného menového fondu spôsobí krajinám Únie dlhodobé škody vo výške 1,5 percenta HDP. Straty Slovenska inštitúcia odhaduje na úrovni 0,4 percenta HDP.
Každé siedme auto
Vystúpenie Británie bez akejkoľvek dohody by výrazne skomplikovalo exporty slovenských výrobcov na britský trh.
Britský trh je druhým najdôležitejším exportným trhom pre tunajšie automobilky, pričom naň smeruje každé siedme auto vyrobené na území Slovenska.
Výrobcovia áut na Slovensku by preto s určitosťou pocítili tvrdý brexit. Pre EURACTIV.sk to potvrdil aj Ján Pribula, generálny sekretár Združenia automobilového priemyslu. Zavedenie ciel a nový režim výmeny tovarov by podľa neho bol významný zásah do celého reťazca výroby vozidiel od dodávok dielov po distribúciu vozidiel.

Každé siedme auto vyrobené na Slovensku smeruje do Veľkej Británie. FOTO TASR – Tomáš Halász
„Situáciu by mohli následne zhoršovať aj prípadné postupné rozdiely v technických požiadavkách, čo by prinášalo zvýšené náklady na technické schvaľovanie,“ konkretizuje Pribula.
„Znížil by sa pohyb kamiónov, ktoré patria slovenským dopravcom, na územie Spojeného kráľovstva a tým by sa mnohým obmedzili obchodné príležitosti,“ uviedla pre EURACTIV.sk hovorkyňa ČESMAD Martina Baumann a dodala, že sa dá očakávať tlak na zvýšenie cien za dopravu do Británie.
„Nemôžeme vylúčiť, či by táto zmena napríklad nevyvolala kilometrové zápchy nákladných vozidiel na hraniciach,“ dodáva Martina Baumann.
Pozitívny pohľad
Naša vláda sa však v brexite snaží nájsť aj pozitíva. Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho sa pokúsi prilákať späť desiatky Slovákov. Ide najmä o pracovníkov v IT sektore, ktorých na Slovensku stále chýba približne 10-tisíc. Veľké firmy ich tak pôjdu presviedčať priamo do Londýna. Pokiaľ sa rozhodnú vrátiť späť, štát im pomôže s vybavovaním potrebných papierov.
Vláda bude musieť hovoriť aj o dôchodcoch. Slovensko by v prípade tvrdého brexitu muselo upraviť zákony tak, aby Slováci v dôchodkovom veku, ktorí doteraz žili v Británii, mali nárok na dôchodky. V Sobotných dialógoch to povedal minister práce Ján Richter. „Verím však, že žiadne negatívne dopady kvôli Brexitu nenastanú,“ povedal s tým, že v prípade brexitu dúfajú v reciprocitu. Aj on hovoril o možnosti prilákať domov kvalifikovanú pracovnú silu.
Autor: Rudolf Dac, Zuzana Janíková