Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

VODIČI, obrovská ZMENA: MAXIMÁLNU rýchlosť idú znížiť! Vieme prečo

BRATISLAVA – Bude 50 v meste minulosťou? Európska komisia (EK) chce plošne znížiť maximálnu povolenú rýchlosť v mestách a obciach v celej Únii. Na 30 km/h. Zámer Bruselu vyvoláva rozpačité reakcie. Hoci aj naše mestá dávajú zbohom päťdesiatke vo vybraných lokalitách, plošné zníženie je už iná káva.

Európska rada pre bezpečnosť v doprave, ktorá na túto zmenu vyzvala EK, rýchlosť 30 km/h považuje za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa autá miešajú s chodcami a cyklistami.

Hlavnou motiváciou je posilnenie bezpečnosti. Priniesť by to malo nižšiu nehodovosť, menej obetí a ťažkých zranení.  V mestách by zároveň ubudol aj hluk a emisie, čo pomôže v boji s klimatickou krízou.

značka, zóna 30. Zdroj: pixabay.com
Zdroj: pixabay.com

Plošné zníženie rýchlosti v obci na 30 km/h by vo všeobecnosti spôsobilo upokojenie dopravy. Ale podľa odborníkov má znižovanie rýchlostného limitu význam len v častiach, kde je veľký pohyb ľudí. Otázne je aj zníženie objemu emisií. „Automobily so spaľovacími motormi, okrem hybridov a plug-in hybridov, produkujú vysoké emisie práve pri rozbiehaní a pri jazde na jednotke a dvojke,“ upozornil pre TV noviny motoristický novinár Erik Stríž.

30-tku zavádzajú na Slovensku už dnes

K zníženiu rýchlostného limitu už pristúpili viaceré európske metropoly ako Paríž, Madrid či Berlín. Ani na Slovensku by nešlo o úplnú novinku. Ako vyplynulo z nášho nedávneho prieskumu, dopravu na 30 km/h v mestách upokojujú po celom Slovensku. Nie však plošne, ale vo vybraných zónach.

Napríklad v Trenčíne zaviedli tridsiatku vo významnej časti sídlisk a obytných zón, pričom pripravujú aj jej ďalšie rozšírenie v obytných uliciach. „Cieľom by malo byť, aby na tranzitných a zberných ťahoch zostala rýchlosť 50 km/h, prípadne 70 km/h, ale aby v obytných uliciach vznikali zóny 30. Odhadujeme, že v súčasnosti je v skľudnených zónach približne 1/3 obyvateľov,“ uviedla pre Zregionu.sk hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová.

Zóny 30 už vyznačila aj Žilina a postupne plánuje ich pribúdanie. Tridsiatkou sa vo viacerých častiach centra mesta intenzívne zaoberajú aj v Nitre.

Viacero ucelených zón s maximálnou rýchlosťou 30 km/h nechýba ani v hlavnom meste. O znížení rýchlosti vo vybraných lokalitách sa hovorí aj v metropole východu.