Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

Vodiči, POZOR! V mestách bude POVOLENÁ max 30-tka! Vieme kedy a kde

značka, zóna 30. Zdroj: pixabay.com
Mestá znižujú rýchlosť nielen kvôli bezpečnosti. Ilustračná foto: Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – V meste maximálne tridsiatkou. Nie je to len plán Bruselu. Zóny 30 v čoraz väčšom rozsahu zavádzajú aj mestá na Slovensku. Najnovšie chcú rýchlosť znížiť v takmer celých Košiciach. Ako sme zistili, 50-tke dávajú zbohom aj ďalšie samosprávy. Chcú tak upokojiť dopravu a zvýšiť bezpečnosť.

Kým dnes platí zóna 30 iba na individuálnych uliciach, už čoskoro by sa to mohlo v metropole východu zmeniť. Na magistráte Košíc chystajú komplexnú zmenu, z päťdesiatky na tridsiatku mienia spomaliť takmer vo všetkých častiach mesta. Tento zámer je, ako na to poukázal Korzár, súčasťou strategického dopravného plánu.

Znížiť rýchlosť chcú najmä na nehodových úsekoch, v obytných zónach či v okolí školských zariadení. „Som presvedčený, že je to téma, ktorá sa bude musieť preklopiť do praxe aj tu v Košiciach. Je to trend, ktorý jasne zlepšuje, upokojuje dopravu, ale prináša aj väčšiu bezpečnosť,“ povedal pre Korzár hlavný architekt mesta Petr Kropp. Nemala by to byť hudba vzdialenej budúcnosti. Šéfarchitekt odhaduje, že spomalenie áut v Košiciach je otázka roka, prípadne dvoch. Odsúhlasiť to však musí dopravný inšpektorát.

Dopravu upokojujú po celom Slovensku, niekde narazili na odpor

Košice s týmto zámerom nie sú na Slovensku osamotené. Najvyššiu povolenú rýchlosť 30 km/h zavádzajú aj v ďalších mestách. Napríklad v Trenčíne majú tridsiatku vo významnej časti sídlisk a obytných zón, pričom pripravujú aj jej ďalšie rozšírenie v obytných uliciach. „Mesto Trenčín dlhodobo skľudňuje dopravu na obytných uliciach. Cieľom by malo byť, aby na tranzitných a zberných ťahoch zostala rýchlosť 50 km/h, prípadne 70 km/h, ale aby v obytných uliciach vznikali zóny 30 s úpravou väčšiny križovatiek s prednosťou sprava. Odhadujeme, že v súčasnosti je v skľudnených zónach približne 1/4 obytných ulíc s približne 1/3 obyvateľov,“ uviedla pre Zregionu.sk hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová.

V krajských mestách už zóny 30 platia, plánujú ich rozširovať. Ilustračná foto. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Zóny 30 už vyznačila aj Žilina a postupne plánujeme ich pribúdanie. „V súčasnosti je zóna 30 v rezidenčnej štvrti Bôrik, v ktorej sme plošne zaviedli upokojenie dopravy, ako i v mestských častiach Vranie a Brodno. V zavádzaní zón s upokojenou dopravou budeme v takýchto štvrtiach mesta pokračovať,“ priblížila zámery mesta hovorkyňa Zuzana Holienčíková. Podobne je na tom Trnava, kde majú zónu 30 v celom centre mesta, tiež v lokalite Špiglsál a niekoľko ich je aj na sídliskách. „Cieľom mesta je zaviesť zóny 30 plošne v rámci rezidenčných štvrtí,“ uviedla vedúca odboru komunikácie Zuzana Hrinková Siebenstichová. Tridsiatka nechýba ani v Bratislave. „V zaregulovaných zónach PAAS platí maximálna rýchlosť 30 km/h automaticky okrem prieťahov hlavných ciest. Čiže dnes už v Bratislave máme viaceré ucelené zóny, kde platí táto maximálna rýchlosť,“ napísala v stanovisku hlavného mesta hovorkyňa Dagmar Schmucková.

Tridsiatkou sa vo viacerých častiach centra mesta intenzívne zaoberajú aj v Nitre. Navrhovali ju najmä v samotnom centre, a tam, kadiaľ prechádza mnoho chodcov či je niekoľko škôl. No neúspešne. „Mesto narazilo na odpor Krajského dopravného inšpektorátu v Nitre, ktorý naše návrhy neodsúhlasil. Nerozumieme celkom postoju dopravného inšpektorátu. Všade vo vyspelých krajinách sa snažia o upokojovanie dopravy v centrách miest, no my ideme opačným smerom,“ povedal hovorca mesta Tomáš Holúbek.

Odlišný postoj zaujali k zónam 30 v Prešove. „Tieto zóny musia byť zriadené v celej sídelnej oblasti, nie len na niektorých uliciach. Vzhľadom na to a na rozsah prác, ktoré z toho vyplývajú, a s tým spojenými nákladmi, nepredpokladáme zavedenie takýchto zón v najbližšej dobe,“ uviedla hovorkyňa mesta Terézia Rácová.

Brusel chce pribrzdiť aj na diaľnici

Po plošnom znížení rýchlosti, nielen v mestách, volá európska únia. Brusel mieni do roku 2030 zaviesť jednotnú maximálnu rýchlosť pre celú úniu. Európsku komisiu na to vyzvala Európska rada pre bezpečnosť v doprave. Rýchlosť 30 km/h považuje za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa autá miešajú s chodcami a cyklistami. Zároveň chce zaviesť rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici pre osobné autá a dodávky, pre nákladné autá by malo platiť obmedzenie 80 km/h. Na okresných cestách má byť strop 80 km/h. Priniesť by to malo výrazne zníženie smrteľných nehôd a havárií s ťažkým zraneniami, v mestách by ubudol aj hluk a emisie, čo pomôže v boji s klimatickou krízou.