
BRATISLAVA – Automobilka Volkswagen plánuje vyrábať nový malý elektromobil. Jeho cena by mala byť podstatne nižšia ako u iných modelov. A práve to donútilo koncern zmeniť plány. Namiesto v nemeckom Emdene by sa mal nový automobil vyrábať v Bratislave.
Nemecký Volkswagen chce kvôli nižším nákladom vyrábať nový model malého elektromobilu v strednej Európe. Podľa pôvodných plánov sa mal montovať v meste Emden. Predstavenstvo automobilky dospelo pred pár dňami k záveru, že výrobu automobilu pravdepodobne prevezme závod v Bratislave. Informáciu priniesol nemecký Handelsblatt. Potvrdili to aj dobre informované kruhy z prostredia koncernu.
Nový koncept elektromobilu má byť určený pre rodiny s nízkym príjmom. Pre úspech takého auta je dôležitá cena. Koncern plánuje, že by mala byť nižšia ako 20-tisíc eur. Malé vozidlo bude mať veľkosť približne ako Polo a prvé by malo zísť z výrobných liniek v roku 2023. Interný názov nového projektu je “MEB entry”. Ročne by sa malo produkovať 200-tisíc vozidiel.
Produkcia v Emdene by vzhľadom na plánovanú predajnú cenu 20-tisíc eur a na vysoké mzdové náklady v Nemecku bola ekonomicky nepredstaviteľná, uvádza sa v správe. Namiesto toho by závod v nemeckom meste prebral výrobu elektrického kompaktného SUV vo veľkosti VW Tiguan. Pôvodne mal schádzať z výrobných pásov závodu v saskom Zwickau, ale ten je zas vyťažený výrobou iného modelu elektromobilu.

V Bratislave sa už vyrábsa elektromobil e-up!. FOTO TASR/Pavel Neubauer
Glob.sk v tejto súvislosti oslovil aj bratislavský Volkswagen. Jeho hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová uviedla, že podobné špekulácie nekomentujú. “Ako je známe, bratislavský závod Volkswagen Slovakia sa aktuálne uchádza o výrobu nových produktov, aby do budúcna zaistil pracovné miesta. O pridelení nového projektu na výrobu vozidiel sa finálne rozhodne počas plánovacieho grémia, ktoré sa koná koncom roka.” Dodala, že v bratislavskom závode sa čisto elektrické vozidlá (Volkswagen e-up!) už vyrábajú a to od roku 2013.
Chce investovať 30 miliárd eur
Volkswagen chce do elektromobility do roku 2023 investovať až 30 miliárd eur. Elektrifikácia automobilov by mohla v krátkodobom horizonte viesť k zvýšeniu počtu pracovných miest, ale podľa odborníkov by to v dlhodobom horizonte pripravilo o prácu tisíce ľudí. Podľa nemeckého Inštitútu pre výskum zamestnanosti a pracovného trhu (IAB) zanikne takmer 114-tisíc pracovných miest a to aj napriek tomu, že by sa mal podiel elektromobilov do roku 2035 zvýšiť na 23 percent.
Táto strata zamestnanosti sa nebude týkať nízko kvalifikovaných pracovných síl. Podľa IAB o prácu príde omnoho viac kvalifikovaných zamestnancov, špecialistov a dokonca aj expertov.
- Na snímke je automobilka Volkswagen Slovakia Zdroj: TASR / Štefan Puškáš
- Volkswagen e-Up!, ktorý sa vyrába v bratislavskom Volkswagene. Zdroj: TASR / Štefan Puškáš
- Volkswagen e-Up!, ktorý sa vyrába v bratislavskom Volkswagene. Zdroj: TASR / Jakub Kotian
- V Emdene sa bude vyrábať elektrické SUV veľké asi ako VW Tiguan (na obrázku). Zdroj: TASR/AP
- Podľa Americkej obchodnej komory sú podmienky na Slovensku ohľadne flexibility trhu práce dobré. Zdroj: TASR / Marko Erd
- Na snímke model Volkswagen e-Golf počas predstavenia na autosalóne Auto Show v americkom Los Angeles 16. novembra 2016. Zdroj: TASR/AP The 2017 Volkswagen e-Golf is shown during the Los Angeles Auto Show in Los Angeles, Thursday, Nov. 17, 2016. (AP Photo/Chris Carlson)