BRATISLAVA – Boeing 737 Max a jeho výrobca čelia po dvoch haváriách v rozmedzí iba pár mesiacov ostrej kritike. Nie je to však prvýkrát, čo mal koncern problémy s novým modelom lietadla.
Boeing si od nového modelu lietadla 737 MAX sľuboval veľký úspech. Objednávky na nové lietadlo sa hrnuli z mnohých leteckých spoločností z celého sveta. Doteraz ich je až 5-tisíc. Dodaných už bolo 350 kusov.
Obidve havárie 737 MAX – jedna v októbri 2018 (indonézsky Lion Air) a druhá z minulej nedele (Ethiopian Airlines) – vyvolali kritiku koncernu, ale aj nedôveru v spoľahlivosť stroja. Už minulý rok varovali americkí piloti pred problémami so senzormi, ktoré spôsobovali pri poruche nečakané klesanie a dokonca aj strmhlavý let.
Problémy mal aj Dreamliner
Imidž Boeingu je kvôli katastrofám a nasledovným diskusiám o bezpečnosti lietadla značne poškodený. Ale nie je to prvý prípad, keď sa výrobca kvôli sérii porúch dostal do zlého svetla.
Už pri prestížnom projekte Boeing 787, známom ako Dreamliner, sa kopila jedna porucha za druhou. A takisto ako pri 737 MAX to vyvrcholilo zákazom ich prevádzky.
Problémy už v roku 2007
V roku 2007 mal Boeing problémy s japonskými dodávateľmi pre 787. Prvý let sa mal uskutočniť v nasledujúcom roku. V tom istom roku sa však objavili problémy so softvérom. Tie sa zopakovali aj o osem rokov, keď už bol Dreamliner v službe u mnohých spoločností.
Starosti s lietadlom však pokračovali aj v roku 2009, ešte predtým, ako Dreamliner v decembri absolvoval svoj prvý skúšobný let. V predchádzajúcom roku výrobcu zradili nity. Koncern musel kvôli trhlinám na vonkajšom plášti lietadla stopnúť produkciu častí trupu u jedného dodávateľa. Aby toho nebolo málo, na lietadle sa objavili problémy s pevnosťou konštrukcie. Už v tom čase mal Boeing oproti pôvodnému plánu sklz dva roky. Prvý termín dodávok bol odložený na rok 2010.
Termíny dodávok boli niekoľkokrát odložené
Jedným z dôvodov problémov s niektorými časťami lietadla bol materiál, z ktorého boli vyrobené. Namiesto hliníka použil výrobca kompozitné materiály. Touto metódou sa mal Dreamliner odľahčiť a tým spotrebovať menej paliva. Vzhľadom na odkladanie dodávok prví zákazníci zrušili svoje objednávky. V roku 2010 totiž musel byť termín dodávok opäť odložený. Vyskytli sa problémy s napájaním, ktoré Boeing neskôr vyriešil.
V roku 2011 konečne nadišiel ten správny čas. Prvý zákazník All Nippon Airways pustila do prevádzky prvý Dreamliner. Lenže Boeing si ani potom nemohol vydýchnuť. V roku 2013 došlo v úplne nových strojoch krátko po sebe k dvom požiarom na palube kvôli prehriatiu batérií. Najprv u spoločnosti Japan Airlines a o deväť dní neskôr u All Nippon Airways. Americký úrad pre letectvo (FAA) nariadil B787 zákaz lietania. Po testovacích letoch bol v apríli zákaz zrušený.
Problémy sa nevyhýbajú ani Airbusu
Obavy o model 787 však pokračovali. FAA nariadila výmenu softvéru, pretože po dlhšej prevádzke vypol generátory a spôsobil výpadok prúdu v lietadle. Piloti tak mohli nad ním stratiť kontrolu. Medzičasom však Dreamliner lieta bez väčších problémov. Spoločnosti si objednali 1 400 kusov, dodaných bolo 800. Tie sú aj v prevádzke.
Ale nie len Boeing má ťažkosti so svojimi novými modelmi. Konkurent Airbus mal so svojím obrovským A380 problémy s motormi a trhlinami na krídlach. Medzičasom mnohé aerolinky stiahli objednávky tohto typu a spoločnosť oznámila koniec jeho výroby.