Dobre vedieť Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

AKTUÁLNE Bežné NÁKUPY sa už čoskoro ZMENIA! Viete, na ČO všetko budete mať PRÁVO? Toto musíte vedieť

Ilustračné foto. Zdroj: regiony.sk

SLOVENSKO/EURÓPA – Európska únia už dlhší čas hovorí o zmenách pre spotrebiteľov. Aby sa zamedzilo množstvu produkovaného odpadu, po novom by sme namiesto výmeny pokazeného produktu mali uprednostniť jeho opravu. Rada a Európsky parlament sa začiatkom mesiaca predbežne dohodli na smernici o práve na opravu.

Na základe dohody sa spotrebiteľom uľahčí, zrýchli, sprehľadní a zatraktívni prístup k opravárenským službám. Predbežná dohoda sa týka všetkých výrobkov, na ktoré sa podľa práva EÚ vzťahujú požiadavky na opravu. Ide napríklad o vysávač, umývačku riadu, kávovar, práčku, chladničku a podobne. Hovorilo sa tiež o uľahčení opráv mobilných telefónov.

“Dnešnou dohodou sa Európa jednoznačne rozhodla dať prednosť oprave výrobkov pred ich likvidáciou. Uľahčením opravy chybného tovaru nielenže dávame našim výrobkom nový život, ale zároveň vytvárame kvalitné pracovné miesta, znižujeme množstvo odpadu, obmedzujeme našu závislosť od zahraničných surovín a chránime naše životné prostredie,” uviedla štátna tajomníčka Alexia Bertrandová.

Ako to bude fungovať v praxi?

Nová smernica vytvára stimuly pre spotrebiteľov, aby predĺžili životnosť výrobku tým, že ho dajú opraviť. Mnohí si totiž vyberú jednoduchšiu cestu, ktorou je výmena za nový kus. Navrhli aj nový súbor nástrojov, ktorý určite mnohých ľudí poteší.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Po novom budú mať spotrebitelia možnosť požiadať výrobcov o opravu. Vzniknúť by mal Európsky formulár pre informácie o oprave, kde ľudia nájdu všetky potrebné informácie na jednom mieste. Rovnako by sa mala založiť európska online platforma pre opravy na sprostredkovanie kontaktov medzi spotrebiteľmi a opravovňami. No najdôležitejším bodom je, že by sa mala predĺžiť doba zodpovednosti predávajúceho po oprave výrobku o 12 mesiacov. Laicky povedané, záruka by sa po oprave predĺžila o jeden rok. Túto dobu môžu jednotlivé členské štáty ešte predĺžiť.

Dohodou sa výrobcom ukladá povinnosť poskytovať informácie o náhradných dieloch na svojej internetovej stránke a sprístupniť ich za primeranú cenu všetkým stranám v odvetví opráv.

“V dohodnutom znení sa od výrobcov vyžaduje, aby potrebné opravy vykonali v primeranej lehote, a pokiaľ sa služba neposkytuje bezplatne, aj za primeranú cenu. Spotrebiteľov to má nabádať k tomu, aby si zvolili opravu,” približuje Európska Rada. Konečné rozhodnutie ale bude na zákazníkoch, či sa pre opravu rozhodnú.

Zatiaľ ide o predbežnú dohodu a nevieme, kedy presne sa tieto novinky zavedú do platnosti. Každopádne sa ale treba pripraviť na zmenu, ktorá môže byť výhodná pre všetky strany. Vybrali by ste si opravu namiesto kúpy nového produktu?