BRATISLAVA – Mali záujem skrátiť nekonečnú telenovelu o diaľniciach, no výsledok bude možno presne opačný. Poslanci v marci schválili novelu s cieľom zrýchliť prípravu diaľnic, podľa Klubu ekonomických analytikov však hrozí, že výstavba sa spomalí.
Ministerstvo dopravy chcelo dosiahnuť svižnejšie rozširovanie siete diaľnic tým, ako uvádza Denník N, že posunie hodnotenie Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) do neskoršieho štádia ich prípravy. Táto odklepnutá zmena zákona nadobudne účinnosť v máji, a dotkne sa väčšiny chystaných diaľnic.
Klub ekonomických analytikov však tento nový prístup kritizuje. Upozorňuje, že skutočnou brzdou výstavby nie je posudzovanie hodnoty za peniaze, ale slabé zameranie na priority. „Investičná filozofia „všetko je priorita“ doviedla Slovensko do situácie, keď ani po takmer 30-ročnom úsilí nemá základné diaľničné spojenie D1. To bezpochyby prináša spoločenské škody, no nedávno prijatá novela môže paradoxne neuspokojivé tempo výstavby diaľnic zafixovať,“ uvádzajú analytici.
Ako dodávajú, oslabením konceptu hodnoty za peniaze zároveň môže prísť k neefektívnejšiemu vynakladaniu verejných zdrojov v doprave, čo znamená, že dôležité úseky budú dlhšie čakať, kým sa dostanú do výstavby. „Schválená novela zákona prinesie minimálnu časovú úsporu pri výstavbe diaľnic a predraží ich výstavbu, keďže posúva hodnotenie hodnoty za peniaze do neskoršej fázy procesu, kde je možnosť ovplyvniť efektívnosť riešenia diaľnice menšia, resp. aj prípadné akceptovanie pripomienok môže priniesť väčšie zdržanie,“ tvrdia analytici.
Tempo otvárania diaľničných úsekov sa tento rok spomalí tak či tak. V roku 2023 by malo pribudnúť iba niekoľko krátkych úsekov autostrád, v celkovej dĺžke približne 9 kilometrov. Oproti predošlému roku ide o skromnejší plán, hoci i vtedy to bolo len 13 kilometrov.
Chybu robíme aj pri plánovaní diaľničných tunelov. Čo by sme mali zmeniť, čítajte na druhej strane.