Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Dôležité ZMENY pre šoférov: Už o pár týždňov bude TOTO všetko v autách POVINNÉ! Vieme viac

Ilustračné foto. Zdroj: Peter Korček, regiony.sk

SLOVENSKO/BRUSEL – Nula obetí a vážnych zranení pri dopravných nehodách do roku 2050. To je ambiciózny plán Európskej únie, ktorá vydala viaceré opatrenia na jeho dosiahnutie. Od 7. júla 2024 sa kvôli tomu zavádzajú nové pravidlá a požiadavky týkajúce sa všetkých nových áut. Zvyknúť si budeme musieť na rôzne nové asistenčné služby.

Od 7. júla 2024 sa v Európskej únii zavádzajú prísne nové bezpečnostné požiadavky pre všetky nové vozidlá, ktoré majú zásadný vplyv na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Tieto opatrenia sú súčasťou nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel (GSR2), ktoré bolo prijaté s cieľom znížiť počet obetí a vážnych zranení pri dopravných nehodách. “Očakáva sa, že do roku 2038 zachránia viac ako 25 000 životov a zabránia najmenej 140 000 vážnym zraneniam,” uvádza Európska komisia.

Nariadenie GSR2 sa začalo uplatňovať od júla 2022 a prinieslo povinnosť pre výrobcov vozidiel, aby vybavili novo schválené (homologizované) vozidlá pokročilými bezpečnostnými systémami.

Blíži sa nový míľnik, ktorý začne platiť od 7. júla 2024. Od tohto dátumu budú mať všetky nové vozidlá registrované a prihlásené v Európskej únii povinnosť spĺňať viaceré bezpečnostné požiadavky podľa GSR2.

Alkozámok aj čierna skrinka

Medzi najväčšie zmeny patrí čierna skrinka. Ako uviedol motoristický novinár Juraj Hrivnák pre TV Markíza, toto záznamové zariadenie má anonymne zbierať údaje o jazde, najmä pred prípadnou dopravnou nehodou. Monitorovať má rýchlosť, šmyk alebo stav asistenčných systémov.

Pribudnúť má aj systém monitorovania vodiča. Tento systém bude fungovať na báze infračervených kamier a zameriavať sa bude na pozornosť a únavu vodiča. Jeho úlohou bude upozorniť vodiča, ak sa nejakým spôsobom rozptýli a nebude venovať pozornosť premávke.

Kontroverzné názory sú okolo plánovaného alkozámku. „Alkozámok v princípe znamená, že ak nasadnete do auta, budete musieť najskôr fúkať. Ak fúknete viac ako nulu, nenaštartujete auto, respektíve to bude upravené podľa miestnych noriem,“ uviedol Hrivnák, pričom dodal, že zatiaľ ide len predprípravu na jeho inštaláciu. Jednotlivé krajiny a výrobcovia sa ešte nedohodli na konkrétnej verzii systému.

Automobilka, fabrika, výroba. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič
Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Medzi systémy povinné od júla 2024 patria:

  • 1. Systémy núdzového udržiavania jazdného pruhu
  • 2. Upozornenie na únavu vodiča a pozornosť
  • 3. Uľahčenie inštalácie zámku na alkohol
  • 4. Inteligentná asistencia rýchlosti
  • 5. Záznamník údajov o udalostiach
  • 6. Automatický núdzový brzdový systém (pre vozidlá, chodcov a cyklistov)
  • 7. Kybernetická bezpečnosť / Aktualizácia softvéru
  • 8. Signál núdzového zastavenia
  • 9. Systémy pre automatizované vozidlá (ALKS – Automatizovaný systém udržiavania jazdného pruhu)
  • 10. Systém informácií o mŕtvom uhle a pohybe
  • 11. Bezpečnosť pri cúvaní
  • 12. TPMS (systém monitorovania tlaku v pneumatikách) pre dodávky a ťažké nákladné vozidlá

Tieto opatrenia sú navrhnuté tak, aby zabezpečili lepšiu ochranu všetkých účastníkov cestnej premávky a podporili prechod k bezpečnejšiemu a udržateľnejšiemu dopravnému systému.

Veľkou zmenou by mal byť aj obmedzovač rýchlosti auta na inteligentnej báze. Detaily, ako funguje, sme priblížili v našom samostatnom článku.