Spoločnosť Domáce

Home office je pre Slovákov skôr výnimkou. Čísla hovoria jednoznačne

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Deväť z desiatich Slovákov nikdy nepracuje z domu, teda v režime home office. Možnosť aspoň občasnej práce z domu je pritom šiestym najžiadanejším benefitom celkovo a po flexibilnom pracovnom čase a dovolenke nad rámec zákona tretím najvyhľadávanejším nefinančným benefitom. Podľa prieskumu, ktorý realizovala personálna agentúra Grafton, je aspoň čiastočný home office lákadlom pre 44 % ľudí. Vzorku tvorilo 875 respondentov naprieč 16 sektormi pracovného trhu a všetkými ôsmimi krajmi Slovenska. “Dobrou správou pre záujemcov o prácu z domu je, že nachádzajú značný prienik s ochotou zamestnávateľov. Home office totiž minimálne v určitej miere ponúka 42 % z nich. Pochopiteľne, celkové čísla výrazne redukujú manuálne pozície, kde je takýto typ činnosti takmer bez výnimky nemysliteľný,” uviedla v tlačovej správe marketingová manažérka Grafton CZ & SK Jitka Součková.

 

Podľa Eurostatu pracuje zvyčajne z domu 3,6 % Slovákov a aspoň niekedy 5,4 %, zatiaľ čo zostávajúcich takmer 91 % zamestnaných vôbec nemá takúto možnosť. Pri prvom ukazovateli to znamená 19. priečku v Európskej únii (EÚ) medzi 27 krajinami už bez zahrnutia Veľkej Británie. Zvyšok krajín V4 vykazuje hodnoty 4,6 % (Poľsko), 4,0 % (Česko) a 2,3 % (Maďarsko). V EÚ v priemere pracuje zvyčajne z domu 5,2 % zamestnancov vo veku od 15 do 64 rokov a aspoň v sporadickej forme má home office 8,3 %. Najväčší podiel práce najmä z domu je v Holandsku (rovných 14 %), najmenší v Bulharsku (0,3 %).

“Na pracovnom trhu je veľa ľudí, ktorí z objektívnych dôvodov nemôžu pôsobiť priamo v mieste výkonu práce, napríklad rodičia starajúci sa o malé deti. Štátne materské škôlky obvykle končia najneskôr o 17:00, v regiónoch dokonca už o 16:00. Pri 8-hodinovom pracovnom úväzku a potrebe dochádzať do zamestnania je nereálne stíhať takto časovo ohraničené vyzdvihovanie detí,“ povedala Součková. Obojstranne priechodným a prospešným riešením v načrtnutých prípadoch je, že firmy nemusia nevyhnutne ponúkať kandidátom skrátené úväzky, ale práve home office, ktorý môže byť cestou, ako túto cieľovú skupinu zamestnať pri hľadaní stále nových zdrojov pracovníkov v období rekordne nízkej nezamestnanosti.

Čísla hovoria jasne

Spomedzi samostatne zárobkovo činných osôb pracuje obyčajne zo súkromia 18,5 %, pri ľuďoch pracujúci na kratší úväzok sú to len 3 %. Vo Fínsku až 46,4 % SZČO funguje predovšetkým z domu. Nasledujú Holandsko (44,5 %) a Rakúsko (43,6 %), na Slovensku je to 11,2 %.

Na Slovensku je takmer identické zastúpenie mužov a žien fungujúcich prevažne v režime home office – 3,7 %, respektíve 3,6 %. Celkovo je v rámci EÚ výsledok 5,0 % (muži) a 5,5 % (ženy). Najväčší rozdiel v prospech zastúpenia žien je vo Francúzku (8,1 % žien, 5,2 % mužov), naopak je to najmä v Holandsku (12,3 % žien, 15,5 % mužov). Podiel osôb pracujúcich pravidelne z domu podľa Eurostatu stúpa s ich pribúdajúcim vekom. V EÚ je to 1,8 % ľudí zo skupiny 15 až 24 rokov, 5 % z kategórie 25 až 49 rokov a 6,4 % pri populácii nad 50 rokov veku. Na Slovensku sú hodnoty 1,9 % (mladí), 3,8 % (stredná generácia) a 3,6 % (najstaršia garnitúra).

Personálna agentúra Grafton Slovakia bola založená v roku 2004, pôsobí v Bratislave, Trenčíne, Nitre, Košiciach, Prešove a Žiline. Je súčasťou Gi Group. Svojím lokálnym aj medzinárodným klientom, ako i uchádzačom o prácu, ponúka služby v oblasti náboru, dočasného pridelenia zamestnancov či rôznych HR riešení.