Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

KLAMÚ reklamy o SLOVENSKÝCH výrobkoch v obchodoch? TAKÁTO je pravda

potraviny, obchod, supermarket
Ilustračné foto. ZDROJ: Pixabay

V obchodoch je najmä slovenské mlieko

Z prieskumu tiež vyplýva, že najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (72 %), vody a minerálky (67 %), víno (53 %), pivo (50 %) a mliečne výrobky (49 %). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú cukrovinky nečokoládové (10%), kategórie oleje (15 %), konzervované produkty (15 %) a cukrovinky čokoládové (20 %).

„V prípade jednotlivých kategórií potravín už dlhodobo pozorujeme najvyšší podiel slovenskej produkcie u potravín, ktoré majú nižší stupeň spracovania, resp. tam, kde je pre spotrebiteľa dôležitá konkrétna značka alebo chuť výrobku. Naopak medzi výrobkami s vyššou pridanou hodnotou prevažujú potraviny dovezené zo zahraničia,“ prezradil Branislav Cvik, člen predstavenstva PKS.

Podľa Lidl sú výsledky nepresné

“V prvom rade považujeme za potrebné poukázať na skutočnosť, že predmetný prieskum je založený na spočítaní slovenských výrobkov vystavených na pulte predajne v konkrétnom čase. Takáto metodika vôbec nič nehovorí o predaji daného výrobku a nezohľadňuje ani sezónnosť. Napríklad, päť vystavených výrobkov na pulte, ktoré sa ale nepredávajú, je v tejto logike viac než dva produkty, ktoré sú zákaznícky mimoriadne obľúbené, často kupované a personálom predajne pravidelne dopĺňané – takýchto produktov sa denne môžu predať aj desiatky, no v logike prieskumu bude uvedené číslo 2,” prezradil pre Zregiónu.sk Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie.

Zdroj: TASR / AP

Podľa jeho slov je pre nich kľúčová reálna podpora slovenských dodávateľov, ktorú dokážu vyjadriť číselne. “Slovenským dodávateľom sme v roku 2022 za ich výrobky zaplatili 518 miliónov eur v nákupných cenách, ide teda o sumu, ktorá putovala priamo na ich účet. Oproti predošlému roku ide o nárast na úrovni 17 %, resp. 77 miliónov eur. V roku 2022 sme spolupracovali s takmer 300 slovenskými dodávateľmi, pričom ich počet sa medziročne zvyšuje. Slovenských dodávateľov podporujeme aj tým, že im umožňujeme export ich výrobkov na pulty zahraničných Lidlov,” prezradil tiež Bezák.

Ako ďalej uviedol, v poradí dodávateľov podľa krajín pôvodu a hodnoty dodávaných potravín pre Lidl bolo v roku 2022 na prvom mieste práve Slovensko s 36 % podielom. Na druhom mieste bola Česká republika s necelými 20 %.

“Slovenské výrobky nájdu zákazníci na našich pultoch označené logom Slovenskô. Nadviazali sme tým na náš tematický týždeň Vyrobené na Slovensku či obľúbený Retro týždeň. Pre slovenských dodávateľov sme už dvakrát usporiadali online workshop Lidl akadémia, kde sa dozvedeli o možnostiach spolupráce s Lidlom a mali tiež možnosť diskutovať s našimi nákupcami. Na toto podujatie sme pozývali členov SPPK aj PKS, realizovali sme ho s podporou ministerstva pôdohospodárstva,” dodal na záver Tomáš Bezák.