Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

KLAMÚ reklamy o SLOVENSKÝCH výrobkoch v obchodoch? TAKÁTO je pravda

potraviny, obchod, supermarket
Ilustračné foto. ZDROJ: Pixabay

SLOVENSKO – Mnohí ľudia sa pri nakupovaní rozhodujú aj na základe toho, odkiaľ daný produkt pochádza. Samozrejme, že sa snažíme uprednostňovať slovenské výrobky, aby sme mohli podporiť domácich výrobcov, pestovateľov či chovateľov. Podľa údajov Slovenskej potravinárskej komory ale podiel slovenských potravín v obchodoch klesá. 

 

Potravinárska komora Slovenska (PKS) už od roku 2011 uskutočňuje prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode. V roku 2023 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v celej Slovenskej republike. Terénny zber údajov prebiehal v mesiaci marec až apríl 2023 v rovnakých obchodných sieťach ako minulý rok.

“Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2023 úroveň 41,7 %, čo je medziročne pokles o 0,6 percentuálneho bodu (p. b.) v porovnaní s rokom 2022 (42,3 %),” informuje PKS.

Ilustračné foto. Zdroj: archív zoznam.sk

Na prvom mieste sa umiestnil reťazec COOP Jednota s takmer 55-percentným podielom slovenských výrobkov. Nasledujú predajne FRESH (51,3 %) a CBA (50,6 %). Naopak, najnižší podiel bol zaznamenaný v obchodnom reťazci Lidl (34 %), čo určite mnohých zákazníkov prekvapí.

Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov:

                                                             Rok 2023             Zmena oproti roku 2022

COOP Jednota                                   55 %                                        0 p .b.

Fresh                                                    51 %                                     + 1 p. b.

CBA                                                       51 %                                     + 1 p. b.

Kaufland                                               43 %                                        0 p .b.

Skupina Terno                                    43 %                                        0 p .b.

TESCO                                                 41 %                                     – 1  p. b.

Billa                                                       42 %                                        0 p .b.

Lidl                                                        34 %                                     + 1 p. b.

Potravinárska komora Slovenska tiež dodáva, že do značnej miery ovplyvňuje podiel vystavených slovenských výrobkov aj formát predajne. Najvyšší podiel je v malých predajniach, nasledujú supermarkety, potom hypermarkety a najnižší podiel vystavených slovenských výrobkov je v diskontoch.

Ktoré slovenské produkty sú v obchodoch zastúpené najviac a čo na svoje umiestnenie hovorí samotný Lidl? Dočítate sa na ďalšej strane.