Spoločnosť Domáce Top

Moderné Vianoce sú o dokonalých daroch, dlhoch a strese. Dopriať si však môžete aj inak

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Vianoce sú už takmer za rohom a my nevieme, kde nám hlava stojí. Stres a panika sú našimi spoločníkmi a my dobiehame všetko, čo sme zabudli nakúpiť. Pod stromčekom si totiž musí nájsť každý to svoje. V súčasnosti navyše platí: čím viac, tým lepšie. Nakupujeme vo veľkom a to nielen darčeky. Vianočný stôl musí byť preplnený jedlom a tými najrôznejšími koláčmi. Je toto pravá podstata Vianoc? Prečo musí byť všetko také prehnané?

 

Nákupná horúčka vrcholí, reklamy sa na nás valia zo všetkých strán a preto je doslova nemožné tomuto trendu nepodľahnúť. ,,Už dva mesiace pred Štedrým dňom je marketing zacielený na návštevníkov, aby kupovali darčeky. U nás stále platí, že ľudia nekupujú darčeky priebežne celý rok, ale nechávajú si to na posledné chvíle pred sviatkami. Nákupná horúčka vrcholí práve tie dva – tri dni pred Vianocami,‘‘ povedala pre Glob.sk etnologička Katarína Nádaská.

Práve marketéri využívajú rôzne prostriedky k tomu, aby na nás zapôsobili. ,,Využívajú rôzne podnety, aby v nás aktivovali emočné centrá. Preto máme možnosť registrovať, že prídeme do obchodu a je tam vianočná vôňa, vianočné predmety, ktoré v nás spúšťajú určité asociačné spoje. Máme tendenciu pudovo nakupovať, máme tendenciu prežívať vianočné sviatky ešte predtým, než k nim príde,‘‘ vysvetľuje pre Glob.sk neuropsychológ Robert Krause.

 

Marketéri vedia, ako prilákať ľudí k nákupom. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Pôžičky na darčeky?

V súčasnosti si dokonca ľudia berú pôžičky a sú ochotní sa zadlžiť kvôli tomu, aby kúpili honosný darček. A vôbec nie jeden. Ako dodáva Nádaská, sú to niekedy až zbytočné výdavky. ,,Vyplýva to zo životného štýlu. Dnes sú naozaj Vianoce o nejakom hodovaní a o konzume,” objasňuje. Paradoxom je, že práve hnanie sa za darčekmi v nás často vyvoláva príjemné emócie. ,,Robí nás šťastnými to, keď vidíme druhú stranu, že je šťastná. Mnoho rodičov je veľmi šťastných, keď vidia svoje deti šťastné. Kúpia im viac, než kúpia sebe samým,‘‘ skonštatoval Krause.

 

Rodičia kupujú darčeky deťom preto, aby bola šťastná jedna aj druhá strana. Zdroj: pixabay.com

Duchovná podstata sa nenosí

Kedysi boli Vianoce o duchovne a o tom, že sa zišla rodina, spievali sa koledy. Samozrejme, aj sa obdarovávali, ale v rámci svojich možností. ,,My dnes už máme všetko, na čo si spomenieme, takže nejakým spôsobom sa tá duchovná podstata Vianoc veľmi nenosí. Je to dané dobou a životným štýlom. Prakticky sa to duchovno vytratilo,‘‘ doplnila Nádaská. Stratila sa aj pravá podstata Vianoc? Urobili ľudia z Vianoc niečo iné, než to, aké boli v minulosti? ,,Treba si uvedomiť, že doba sa mení, máme možnosť zaregistrovať zvýšený výskyt digitalizácie. Koniec koncov máme možnosť to vidieť na samotnom množstve darčekov, ale aj na obsahu darčekov, kedy nás práve tie technologické vymoženosti mnohokrát tešia omnoho viac, ako iné darčeky. Pravú podstatu Vianoc si definuje každý z nás a preto je na nás samotných, čo si zadefinujeme, keď hovoríme o slove Vianoce,‘‘ hovorí neuropsychológ Krause.

 

Duchovná podstata Vianoc sa pomaly stráca. Zdroj: TASR / Duššan Hein

Honosný stôl

Naháňame sa za materiálnymi vecami, na ktoré si po sviatkoch možno už ani nespomenieme. Ľudia v minulosti mali väčší pokoj v duši. Dokonca aj ich štedrovečerná večera bola o inom. Mali tradičnú večeru zo surovín, ktoré mali doma. ,,Dnes tiež máme viacero chodov, ale nestačí nám tradičná ryba, ale máme rôzne morské plody. Ľudia sa dosť pachtia, aby bolo všetko napečené, nie jeden koláč, ale, samozrejme, päť, šesť druhov,‘‘ vraví Nádaská a zároveň zdôrazňuje, že problém je v tom, že prípravu jedla často neodhadneme: ,,Keď sa nakúpi veľa, tak po sviatkoch smetné nádoby praskajú vo švíkoch, lebo sa veľa potravín vyhadzuje.‘‘

 

Nestačí nám iba jeden koláč. Zdroj: pixabay.com

Začnime od seba

Davovú psychózu je možné počas blížiacich sa sviatkov vo vzduchu doslova cítiť. ,,Mnoho ľudí upratuje, aby bolo všetko ideálne, ale zabúdajú na to, že najdôležitejší poriadok, ktorý je potrebný počas Vianoc, je ten poriadok v sebe samom,‘‘ vysvetlil neuropsychológ Krause. Čo tak zabudnúť na to, že Vianoce sú len o darčekoch a preplnenom vianočnom stole? Treba ale začať od seba. ,,Každý z nás má na to, byť lepším. A každý z nás má možnosť byť tou zmenou, ktorú chce vidieť u druhých ľudí. Keď začneme od seba, je možné, že aj ľudia v našom okolí sa zmenia,‘‘ dodal Krause.

 

Vianoce sú o blízkosti a pokoji. Zdroj: pixabay.com

Mohlo by vás zaujímať:

 

Galéria
Výzdoba na Vianoce nesmie chýbať. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Do poslednej chvíle nakupujeme, aby sme mali dokonalé Vianoce. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Jeden koláč nám už nestačí. Zdroj: pixabay.com
Obchodníci nás lákajú na zľavy. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
navigate_before
navigate_next