Regióny Bratislava Top

Mŕtvych cyklistov na cestách pribúda. Šéf únie vodičov ich nazýva SVEDKOVIA SAGANOVI

ZDROJ: fb Polícia SR

BRATISLAVA – Za posledné tri mesiace prišli na Slovensku o život dvaja profesionálni cyklisti, reprezentanti Slovenska, ktorých na tréningu zrazilo auto. 24 ročný Andrej Babič zahynul koncom mája a pred týždňom neprežil zrážku s kamiónom iba 18 ročný Róbert Nagy.

 

Oba prípady tak iba zvýraznili potrebu prijať zákon, ktorý by zásadným spôsobom upravil práva a povinnosti cyklistov aj šoférov a prispôsobil ich súčasnej dobe. Problémom číslo jedna je najmä dodržiavanie 1,5-metrovej vzdialenosti pri predbiehaní cyklistov, čo je alfa a omega všetkého. Nehovoriac o potrebe vybudovania stoviek kilometrov cyklotrás, zdokonalenia cestnej infraštruktúry a kvality vozoviek. Podľa najnovšieho prieskumu verejnej mienky od agentúry NMS Slovakia by až 86 % Slovákov podporilo zákon o 1,5-metrovom odstupe pri predbiehaní cyklistu. Cyklisti boli, sú a budú súčasťou cestnej premávky a treba ich rešpektovať. Ale paradoxne slovenské zákony nedefinujú presnú a bezpečnú vzdialenosť, ktorú by mali dodržiavať vodiči áut pri predchádzaní cyklistov. „Pri predchádzaní musí vodič zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla osobitne od cyklistu a chodca,“ píše sa v Zákone o cestnej premávke.

https://trencin.zoznam.sk/aktualne-sokujuce-detaily-tragickej-smrti-18-rocneho-reprezentacneho-cyklistu/

Je to jedna jediná úprava v zákone, ktorá definuje predchádzanie cyklistov! Aj preto vznikla petícia za povinný 1,5-metrový odstup pri predbiehaní cyklistov na cestách, ktorú doposiaľ podpísalo viac ako 20 tisíc ľudí. Čísla totiž nepustia. Zo štatistík zrážok cyklistov s motorovým vozidlom si ťažké následky odnáša až 98% cyklistov. Tí nie sú v prevádzke chránení bezpečnostnými prvkami aké majú vozidlá. Ich ochranou pred nehodami je práve 1,5-metrový odstup od motorových vozidiel. Preto je novela zákona, pre zvýšenie bezpečnosti cyklistov dôležitá. 1,5-metrová vzdialenosť je uzákonená vo viacerých európskych krajinách, platí v Nemecku, Portugalsku, Francúzsku, Dánsku, Holandsku, Belgicku alebo v Česku. Je samozrejmosťou v Taliansku, Španielsku alebo v Luxembursku. Diskutuje sa o nej v Maďarsku a Slovinsku.

 

Slovensko potrebuje bezpečné cyklotrasy. Zdroj: TASR / Erik Mader

Ak by sme si zobrali za príklad Kodaň, potom je porovnanie hlavného mesta Dánska a Slovenska jednoducho nemožné, nepredstaviteľné a momentálne nerealizovateľné. „V Kodani chodí do školy autom 7 % žiakov, pričom na vlastnom bicykli ich dochádza 38 % a 7 % dovezú rodičia na svojom bicykli,“ uvádza cyklokoalícia.sk na svoje stránke. Je neskutočné, že až 62 % obyvateľov mesta chodí na bicykli do práce, čo denne predstavuje 6,2 milióna najazdených kilometrov. “Cyklisti majú v meste absolútnu prednosť a tomu zodpovedá aj kvalita cestnej infraštruktúry. 1,5-metrová vzdialenosť pri predbiehaní cyklistov je tam samozrejmosť. Pri nehodách a preukázanej vine šoférov je trest exemplárny,” povedal nám jeden zo Slovákov žijúcich v Kodani. Viete si to predstaviť u nás? Štatistiky sú tvrdé. V roku 2020 zomrelo na slovenských cestách 20 cyklistov, čo bolo až 9% zo všetkých úrmtí pri dopravných nehodách. V roku 2021 je to zatiaľ 10 usmrtených cyklistov, čo je o tri menej v porovnaní s rovnakým obdobím v minulom roku.

“Aktuálne už rokujeme s viacerými partnermi o možnostiach zvýšenia bezpečnosti najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. V súčasnosti sa tejto problematike venujeme v maximálnej miere tak v preventívnej, ako aj represívnej oblasti.  Všetci vieme, že v prípade cyklistu verzus auto, ťahá vždy za kratší koniec ten menej chránený účastník. Preto je dôležité, aby vodič motorového vozidla predvídal, čím stihne v prípade potreby skôr a adekvátne zareagovať. Vodiči, dodržiavajte dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla osobitne od cyklistu a chodca. V tejto súvislosti treba zobrať do úvahy skutočnosť, že v súvislosti s propagáciou a popularitou cyklistiky ako aj narastajúcim trendom využívania kolobežiek dochádza aj k vzrastajúcemu počtu cyklistov a „kolobežkárov“ v cestnej premávke, a tým aj k väčšej pravdepodobnosti vzniku dopravnej nehody s účasťou cyklistu či kolobežkára,” informovala nás hovorkyňa Policajného prezídia Denisa Bárdyová.

 

ZDROJ: fb welovecycling.com. Paradoxom je, že na Slovensku šoféri ani nevedia, ako správne predbiehať. Šírka vozovky je približne 3 metre, takže 1,5 metra je tak polovica. Ak samotní jazdci potrebujú ďalších 1,5 metra a vozidlo má šírku 2 metre, tak vozidlo nezostane vo svojom jazdnom pruhu. Napriek tomu to vodiči takto robia dosť často. Osobne sa vždy snažím predbiehať cyklistu rovnakým spôsobom ako auto. Idem do vedľajšieho pruhu“ povedal Róbert Šťastný z oddelenia Bezpečnosti cestnej premávky spoločnosti ŠKODA AUTO pre welovecycling.com. Šťastný zároveň odporúča dodržiavať vzdialenosť 1,5 metra aj v prípade ak ťaháte za sebou príves či karavan. “Môže sa stať, že automobil sa nám vyhne, no príves už nie. Takáto kolízia je ešte horšia ako nehoda s autom, pretože tu existuje riziko, že človek spadne priamo pod kolesá,“ varuje Šťastný.

Ak sa stále hovoríme o povinnostiach vodičov, treba pripomenúť to isté na strane cyklistov. Aj tu platí vidieť a byť videný. Ak za volantom včas zbadáte cyklistu máte väčšiu šancu urobiť viacero manévrov, ako sa vyhýbať cyklistom na posledný moment. „Keď je pelotón dlhý, odporúčame ho rozdeliť na viacero častí a nechať dostatok miesta, aby sa medzi skupiny mohlo nejaké auto pohodlne zmestiť,“ dodal Šťastný pre welocycling.sk. Diskusia na tému cyklista – šofér je a bude nekonečná. Názory jednej strany sa nepáčia tej druhej.

 

ZDROJ: www.minv.sk

“Cyklisti, hlavne tí športoví, ja ich volám svedkovia Saganovi. Keby dodržiavali vyhlášku tak, ako majú, a chodili, ako im prikazuje vyhláška, kde majú napísané, že majú jazdiť jednotlivo a za sebou, tak je to možno v poriadku. Ale oni si na cestách robia preteky. Vodiči môžu urobiť len to, čo robia doteraz. Oni ich obchádzajú s bezpečným odstupom. Že sa stanú také udalosti, ktoré sa stanú, že ho zachytí alebo cyklista zavrávorá, obíde jamu a spadne mu pod kolesá, to už je bohužiaľ len náhoda. Vodič už nemá čo spraviť. Má dané vyhláškou, že má mať bezpečný odstup. On svojim rozumom rozmýšľa, vidí situáciu, a vtedy sa rozhodne – môžem predchádzať, nemôžem predchádzať. Keď zabije toho cyklistu, tak má traumu na celý život,” povedal šéf Slovenskej únie vodičov Ján Mlynár o petícii cyklistov o predbiehaní so vzdialenosťou jeden a pol metra pre denník SME.

 

ZDROJ: www.minv.sk

„Je smutné, že bolo nutné aktivovať petíciu, aby sa vôbec začalo diskutovať o zmene legislatívnej ochrany cyklistov. Poslednými úpravami prešiel zákon ešte v roku 2009. Je nutné prijať opatrenia, ktoré budú rovnoprávne chrániť a obhajovať záujmy každej skupiny účastníkov cestnej premávky. Od chodcov, cyklistov až po vodičov. Otázka bezpečnosti nie je založená len na vzdialenosti 1,5 metra, to je základné minimum odkiaľ by sa mohli začať budovať zmeny v predpisoch, nariadeniach a zákonoch. Patríme medzi posledné krajiny EU, ktoré do dnešného dňa spomínane zmeny legislatívne neupravili,“ povedal cyklistický manažér Rastislav Zoller.