Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

VODIČI, na TOTO po novom ZABUDNITE! Hrozí dopravný KOLAPS, aj POKUTY: Vieme, čo sa chystá po celom Slovensku

Ilustračná foto. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

SLOVENSKO – Už čoskoro na chodníku s autom len tak nezaparkujete. Ani keď necháte voľných 1,5 metra. Od októbra totiž vstúpi do platnosti zákaz parkovania na chodníkoch mimo vyznačených miest. Ten pôvodne platil od minulého roka, ale pre parkovací kolaps dostali mestá druhú šancu na prípravu. Zisťovali sme, ako sa jej chopili. Pribudnú záchytné parkoviská alebo na jeseň nebude kde v centrách či na sídliskách zaparkovať?

Zavádzanie nových parkovacích politík alebo zón s rýchlosťou max 30 km/h. Aj to aktuálne riešia mestá na poli dopravy. Navyše im k tomu pribudla ďalšia úloha. Vysporiadať sa so zákazom parkovania na chodníkoch. Ten poslanci najprv odklepli od marca 2022.

Kritici však upozorňovali, že v niektorých husto zastavaných lokalitách parkovanie kolabuje. Mestá argumentovali, že na novelu nestihli patrične zareagovať a vytvoriť vhodné schválené miesta na chodníkoch, ich značenia alebo záchytné parkoviská.

Parlament preto prijal ďalšiu novelu. “Odložili sme zákaz parkovania na chodníkoch do 30. septembra 2023, avšak so zachovaním obmedzení, ktoré tu boli doteraz, tzn. musí byť 1,5 metra pre chodcov,” vysvetlil predkladateľ novely, poslanec Peter Cmorej zo SaS. Zmena napokon vstúpi do platnosti 1. októbra 2023. Od tohto termínu bude pre všetky motorové vozidlá zakázané parkovať na chodníku s výnimkou vyznačených miest. Vodičovi, ktorý to nebude rešpektovať, hrozí v blokovom konaní pokuta do výšky 50 eur.

Parkovanie bude mať prísnejšie pravidlá. Ilustračná foto. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Mestá tak dostali na prípravu 1,5 roka navyše. Nakresliť čiary, osadiť značky či vybudovať nové parkoviská. Termín sa už blíži. Preto sme sa samospráv pýtali, ako stoja s prácami.

Chodníky majú patriť chodcom, ale…

Mestá súhlasia s tým, aby chodníky v prvom rade patrili chodcom, priznávajú však, že zákaz parkovania na chodníkoch sprevádza rad problémov a výziev. Faktom je, že autá z chodníkov úplne nevymiznú, v mnohých lokalitách iba na chodníkoch vyznačia parkovacie miesta.

V Trenčíne v prvom rade dúfajú, že touto novelou sa chodníky vrátia chodcom. “Parkovanie na chodníku nie je o nedostatku miest, ale o pohodlnosti ľudí. Najviac vozidiel nám paradoxne parkuje na chodníkoch v častiach mesta, kde má každá nehnuteľnosť dvor alebo garáž.  Je ale v Trenčíne zopár ulíc, kde vyznačením parkovacích miest bude parkovanie na chodníkoch povolené. Ale nie je takýchto lokalít veľa,” uviedla Erika Ságová, hovorkyňa mesta Trečín.

Podobne sa na to dívajú v metropole stredného Slovenska. “Chodníky by mali patriť chodcom, a preto sme otvorení zmenám, ktorými sa budú rešpektovať ich práva. Mesto Banská Bystrica momentálne pracuje na tom, aby bolo od 1. októbra 2023 na situáciu pripravené. Vytypovanie vhodných lokalít a obstaranie následného dopravného značenia je v štádiu riešenia,” poznamenala Dominika Adamovičová, hovorkyňa primátora Banskej Bystrice.

V Žiline v centre a širšom centre mesta, kde je povolené parkovanie na chodníku aj v súčasnosti, a ktoré je vyznačené dopravným značením, bude aj naďalej. “Budeme pozorne sledovať vývoj situácie v jednotlivých lokalitách a podľa toho pristúpime k dodatočnému vyznačeniu tam, kde bude problém s kapacitou statickej dopravy. Záchytné parkoviská plánujeme, avšak aktuálne nemáme vhodné pozemky. Najskôr sa musíme pokúsiť o vysporiadanie s ich majiteľmi,” priblížila plány samosprávy Žiliny hovorkyňa Zuzana Holienčíková.

Niekde stĺpiky, inde aj parkovacie domy

Nitra bude sa bude riadiť podľa pasportu miestnych ciest, ktorý presne vyšpecifikuje miesta, kde sa parkuje na chodníku neoznačenom dopravným značením. “Vytipujeme miesta vhodné pre vyznačenie miest na parkovanie na chodníkoch. Tam, kde to nebude vhodné, značenie nebudeme osádzať. V nadväznosti na problematiku parkovania na chodníkoch realizujeme aj osádzanie dopravných stĺpikov vo viacerých častiach mesta” vysvetlil postup mesta hovorca Tomáš Holúbek s tým, že deklaroval, že Nitra sa stihne pripraviť na zmeny v zákone včas.

Mesto Prešov rieši navýšenie parkovacích miest v kritických lokalitách rôznymi opatreniami, ako je zokruhovanie a zjednosmernenie jednotlivých komunikácií, reguláciou parkovania či prípravou hromadných parkovísk a parkovacích domov. “Termín zákazu parkovania na chodníkoch prináša viaceré výzvy, medzi ktoré možno zaradiť aj návyky vodičov využívať tieto lokácie. Mesto Prešov však aktívne koordinuje prípravu jednotlivých opatrení tak, aby tieto zmeny zvládli vyriešiť plynulo, bez zbytočných komplikácií, a nevznikli žiadne krízové situácie,” uviedla hovorkyňa mesta Prešov Terézia Rácová.


Vodiči, POZOR! V mestách bude POVOLENÁ max 30-tka! Vieme kedy a kde