Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Zničia SLOVENSKÉ potraviny a obchody? Zo zahraničia sa valí veľká HROZBA! Slováci TOTO nechcú

Ilustračné foto. Zdroj: Pixabay, Freepik

BRATISLAVA – Nakupovanie potravín čaká zmena, akú Slováci naposledy zažili pred 20 rokmi. Na príchod poľskej Biedronky môžu doplatiť slovenskí potravinári aj malé rodinné obchody. Otázny je aj postoj Slovákov, ktorí sa, aspoň podľa prieskumu, poľským potravinám radšej vyhýbajú. Aj samotní Poliaci pritom priznávajú, že sú najmenej bezpečné v celej EÚ.

Sieť potravín s nízkymi cenami by u nás mohla zostriť konkurenciu, a tak celkovo znížiť ceny potravín na Slovensku. Avizovaný príchod poľského reťazca Biedronka na Slovensku však postupne odhaľuje aj svoje možné odvrátené stránky.

Očakáva sa, že najväčší poľský reťazec zoberie náš trh útokom. “Slovenský maloobchodný trh už niekoľko rokov nezažil príchod hráča s ambíciou v strednodobom horizonte otvoriť trojciferný počet prevádzok,” podotkol pre Hospodárske noviny šéf Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.

Naposledy nákupné správanie Slovákov pred dvoma desaťročiami prekopal Lidl. Spomeňme si na dlhé rady, nakupovanie do krabíc, takmer žiaden značkový tovar a užší sortiment. Teraz prichádza ďalší extra silný hráč spoza hraníc, ktorého hlavnou zbraňou sú opäť nízke ceny. Kto na to môže doplatiť?

Liek pre vidiek alebo kôl do rakvy pre našich podnikateľov?

Poliaci sú známi tým, že obchody otvárajú aj v lokalitách, o ktoré iné reťazce ani nezakopnú. A toto by mohla byť ich stratégia pri získavaní si podielu aj na slovenskom trhu. Zareagovali na to už aj najväčšie slovenské reťazce. Lidl a Tesco plánujú expandovať po novom aj do menších miest a väčších obcí.

Biedronka má u severných susedov vyše tritisíc prevádzok. Zdroj: Unsplash

Riešiť by to mohlo dlhodobý problém tzv. potravinových púšti. Teda vidieckych lokalít, kde chýbajú predajne s potravinovými. Analytik Ľubomír Drahovský podľa Indexu vidí potenciál pre Lidl či Biedronku “vo výstavbe malých predajní s minimom personálu alebo automatizovanou prevádzkou bez predavačov, čím by minimalizovali prevádzkové náklady”.

Má to však svoju odvrátenú stránku. Expanzia supermarketov do mestečiek a obcí môže pochovať malé predajne, ktoré ešte nezanikli. Často ide o rodinných podnikateľov, ktorí cenami ani sortimentom nebudú schopní konkurovať nadnárodným reťazcom v ich blízkosti.

Ešte ťažie časy pre našich potravinárov

Biznis s výrobou potravín a poľnohospodárstvom nie je na Slovensku zlatá baňa. Martin Krajčovič z asociácia moderného obchodu upozorňuje, že príchod Biedronky nespôsobí tlak len na ceny v obchodoch. Ale očakáva tlak aj na odbytové ceny od dodávateľov, čo bude skúška pre tuzemské agropotravinárstvo. „Trh s potravinami nevieme nafúknuť, každý nový obchodník zoberie nielen podiel na trhu na úkor iného obchodníka, ale rovnako aj importované potraviny zoberú podiel tým slovenským,“ konkretizuje pre HN.

Poliaci chcú ponúkať aj “SK špeciality”

Najmä Slovákom žijúcim v poľskom pohraničí je ponuka Biedronky dobre známa. Mnohí za lepšími cenovkami neváhajú cestovať až desiatky kilometrov. Firma prezradila, že v marci tohto roka malo jej vernostnú kartu Moja Biedronka 36-tisíc Slovákov.

Zdroj: Biedronka

Na druhej strane, práve voči potravinám poľského pôvodu panuje na Slovensku najväčšia nedôvera. Potvrdzujú to výsledky aktuálne prieskumu agentúry 2muse pre Zväz obchodu. K nedôvere Slovákov voči potravinám od severných susedov prispievajú aj objektívne dáta. To, že poľské potraviny sú najnebezpečnejšie v rámci celej Európskej únie, skonštatoval Najvyšší kontrolný úrad Poľskej republiky.

Firma, ktorej patrí Biedronka, si však na Slovensku zaregistrovala aj značku “SK špeciality”. To naznačuje, že reťazec plánuje u nás pod týmto názvom ponúkať výrobky od slovenských výrobcov. Aký bude ich podiel a kvalita, nie je dnes možné odhadnúť.


AKTUÁLNE KRACHUJE jeden z NAJZNÁMEJŠÍCH obchodných domov! Obrovské DLHY má aj TOP reťazec na Slovensku: O čo tu ide? TOTO je jeho REAKCIA