Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

POZOR Dva diaľničné TUNELY zatvoria! Na stenách sú METROVÉ trhliny: Na ako dlho ODSTAVIA dopravu?

Ilustračná foto. Zdroj: TASR
Ilustračná foto. Zdroj: TASR

BRATISLAVA – Najstarší a najdlhší diaľničný tunel na Slovensku čelí problémom. Hoci sa blíži jeho generálna oprava, už tohto roku musia v tuneli Branisko riešiť trhliny, ktoré vznikli na jeho stenách. S touto chybou nie je osamotený, trhliny zaznamenali aj v ďalšom tuneli na východe – Bôriku. Zisťovali sme, ako dlho budú opravy trvať.

 

Tunel Branisko sa „preslávil“ ako symbol tunelárstva, ale i technickými problémami už od počiatku výstavby. Najnovšie, ešte v tomto roku, tam plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) opäť rekonštruovať. Ako si všimli Hospodárske noviny, NDS nedávno vyhlásila tender na injektáž trhlín, ktoré vznikli v stenách tunela.

V Branisku identifikovali 25 trhlín v celkovej dĺžke viac než 50 metrov. Ďalších osem objavili v tuneli Bôrik. Práce na ich odstránení by, našťastie, nemali obmedziť dopravu na dlhší čas. Podľa súťažných podkladov vybraná firma má opravu stihnúť počas jesennej a jarnej údržby. Pracovať by na tom mala 24 hodín denne. „Maximálny časový rozsah pre realizáciu prác je 60 hodín pre tunel Branisko a 36 hodín pre tunel Bôrik,“ uvádza sa v podkladoch. Na sanáciu sa má použiť špeciálna živica. Na otázku, čo zapríčinilo vznik trhlín, dialničiari neodpovedali.

Ďalšie pukliny na vozovke, hrozí uzávera na mesiace

Nad tunelom Branisko však visí aj ďaleko väčší problém, ktorý môže hlavný ťah medzi Spišom a Šarišom paralyzovať na niekoľko mesiacov. 20-ročný tunel má totiž iba jednu rúru, a pomaly začína horieť termín jej generálnej opravy. HN upozorňujú tiež na to, že betónová cesta popraskala a musí sa vyrúbať.

„Tak o sedem až osem rokov nám bude končiť životnosť technológií v jednej rúre Braniska. Ak budeme musieť urobiť generálnu opravu alebo výmenu technológie, bude to znamenať odstávku na niekoľko mesiacov,“ povedal začiatkom tohto roka generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko.

Ak by rúru zatvorili, bez existencie druhej by vodičom neostávalo nič iné, ako opäť jazdiť serpentínami cez horský priechod. Dvadsať rokov po otvorení prvej rúry sa konečne črtá posun aj v prípade druhej. Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila prelomový tender – súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti druhej rúry.

Druhá rúra až o 14 rokov?

Kedy však bude druhá rúra hotová, je viac než otázne. Výstavba diaľnic na Slovensku je totiž beh na dlhú trať. Najlepšie to ilustruje nasledujúci graf samotných diaľničiarov, podľa ktorého to u nás od štúdie po odovzdanie diaľnice trvá viac než 14 rokov. Tunel Branisko by tak bol kompletný až v druhej polovici nadchádzajúceho desaťročia.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Vodičov malo kasírovať 300 nových RADAROV: Veľký ZVRAT! Takto to bude po NOVOM