Domáce Spoločnosť Koronavírus Top

Zháňate darček na poslednú chvíľu? Pozor, v niektorých eshopoch už máte iba posledných pár hodín

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Do Vianoc ostáva posledný týždeň, ale nakupovať darčeky môžeme už iba dva dni. Teda, čo sa týka osobnej návštevy obchodu. Online obchody fungujú aj naďalej. Problém však je, že majú obmedzenú kapacitu a sú priamo závislé od kapacít prepravných spoločností. Zákazníkov upozorňujú, aby mysleli na to, že niektoré zásielky im zrejme do Vianoc už neprídu. V iných prípadoch už majú iba posledných pár hodín. 

 

Najhektickejšie obdobie roku je za dverami a s tým súvisí aj vybavovanie posledných darčekov pre našich najbližších. Kým niektorí sa k Vianociam stavajú zodpovedne a darčeky zháňajú počas celého roka, iní doslova čakajú do poslednej chvíle a všetko nakupujú často až týždeň pred Vianocami. Tento rok je však poznačený pandémiou a na Slovensku sa od soboty 19. decembra zavádza lockdown. To znamená, že od tohto dátumu od 5. hodiny ráno musia byť všetky maloobchodné prevádzky, s výnimkou obchodov na zabezpečenie základných ľudských potrieb, zatvorené. Zatvorenie ekonomiky síce spôsobí, že sa nákupná horúčka presunie na posledné pracovné dni tohto týždňa, ale aj to, že ľudia sa vo väčšej miere rozhodnú pre služby eshopov.

Tie sa na prípadný zvýšený nápor pripravujú. Viaceré z nich potvrdili, že tento rok je vzhľadom na pandémiu oveľa náročnejší. A to najmä čo sa týka dopytu.

Nepremeškajte posledný dátum na dodanie

Podľa marketingovej manažérky spoločnosti DATARD Sabiny Boudovej pozorujú tento rok jednoznačne vyšší záujem zákazníkov o služby eshopu, ako minulý rok. Ako dodala, počet objednávok konštantne rastie od tzv. Black Friday, teda od najväčších výpredajov roka. Rovnako sme pocítili aj reakciu ľudí na avizované sprísňovanie opatrení a zatváranie obchodov. Aj tí, ktorí si bežne nechávajú nakupovanie na poslednú chvíľu, začali okamžite riešiť nákup vianočných darčekov, aby mali istotu, že všetko vybavia do Vianoc,“ vysvetlila. Ako následne uviedla, všetky objednávky sa im v súčasnosti darí doručiť včas. Slováci by však mali myslieť na to, že aj prepravné spoločnosti majú obmedzené kapacity. Zákazníkom radíme, aby si tovar objednávali včas. Vzhľadom k aktuálnej situácii môžeme garantovať doručenie tovaru priamo domov externými prepravcami v prípade, že si zákazníci vytvoria objednávku najneskôr 18. decembra do 15.00 hod,“ upozornila Boudová.

 

Zdroj: pixabay.com

Avšak, súčasné opatrenia dovoľujú vydávanie zásielok aj na predajni, formou výdajného miesta. Tým pádom si zákazníci budú môcť svoje zásielky vyzdvihnúť aj počas štedrého dňa v predajniach obchodu. „Tovar na osobný odber doručujeme na predajňu DATART do 24 hodín a produkty skladom v predajniach DATART si môžu zákazníci vyzdvihnúť do 30 minút od objednania Rovnako do poslednej chvíle budú môcť využiť aj našu Prémiovú DATART dopravu,“ uviedla Boudová s tým, že objednávky doručujú zákazníkom domov do dvoch dní od objednania. Väčšina z nich je s takouto formou dodania spokojná. Vzhľadom na zvýšený nápor na ich spoločnosť po ohlásení opatrení pristúpili k mobilizácii všetkých zamestnancov predajní, ale aj centrálneho skladu a dopravy. „Počítame, že nápor sa automaticky ešte viac zvýši. Rovnaký efekt sme zaznamenali aj počas prvej vlny pandémie. Prvá vlna prišla prakticky z jedného dňa na druhý. Predaj v kamenných predajniach vtedy klesol o 100 percent a online stúpol o približne 500 percent. Ľudia sa do online prostredia presunuli okamžite, navyše aj tí, ktorí s nakupovaním cez e-shop doposiaľ nemali žiadne skúsenosti,“ uzavrela Boudová.

Každý rok nový rekord

Zvýšený nápor na služby potvrdzuje aj Daniela Chovancová zo spoločnosti Alza. Ako uviedla, kým posledné roky zaznamenali začiatok vianočných nákupov od polovice novembra, tento rok sa sezóna posunula o pár týždňov skôr. A to z dôvodu zavedenia protiepidemických opatrení. „V tomto období obrat rýchlo stúpa a každý rok prináša nové rekordy. Aktuálny predaj je o približne 30 percent vyšší, ako tomu bolo minulý rok. Denne z našich logistických centier odchádza v priemere cez 100-tisíc balíkov,“ vysvetľuje Chovancová. Vzhľadom na trend objednávok preto odporučili ľuďom, aby si nakupovanie vianočných darčekov nenechávali na poslednú chvíľu.

„Zákazníkom, ktorí tak napriek tomu urobili, odporúčame vyberať tovar, ktorý máme na sklade priamo na konkrétnej pobočke a je teda prakticky ihneď k odberu, a to aj 24. decembra dopoludnia,“ upozornila Chovancová s tým, že tým zákazníkom, pri ktorých sa nepodarilo dodržať stanovený termín doručenia, posielajú kompenzačné poukazy ako ospravedlnenie. „Na tradičný predvianočný nápor sa pripravujeme už od leta, kedy začíname posilňovať nábor, najmä čo sa týka oddelenia logistiky. V predvianočnom období je samozrejme výrazne väčší aj náš záujem o brigádnikov. Za posledné obdobie sme privítali viac ako 500 nových zamestnancov a brigádnikov vo všetkých krajinách, v ktorých Alza pôsobí,“ uzavrela Chovancová.

 

Zdroj: Glob.sk / David Duducz

Najväčšia tranformácia v histórii

Vzhľadom na epidemiologickú situáciu sa spoločnosť IKEA rozhodla zatvoriť obchodný dom v Bratislave a Pop-up store v Košiciach. Zatvorení budú od soboty 19. decembra do nedele 10. januára. „Zatvorenie obchodného domu IKEA bude znamenať zvýšený dopyt na online nákup. Našou najväčšou prioritou v nasledujúcich týždňoch naďalej ostáva do najväčšej možnej miery napĺňať potreby našich zákazníkov v online prostredí. Náš online obchod IKEA.sk ponúka objednanie tovaru nepretržite. Objednaný tovar si môžu zákazníci vyzdvihnúť na výdajnom mieste, alebo zvoliť donášku priamo domov,“ vysvetľuje riaditeľka obchodného domu IKEA Bratislava Lucia Klečková. Výdajné miesta budú zákazníkom k dispozícii v Bratislave, Banskej Bystrici, Žiline a Košiciach.

Okrem toho chcú zákazníkom poskytnúť službu online plánovania a asistovaného predaja na eshope. „Aby sme dokázali uspokojiť súčasné potreby našich zákazníkov, prechádzame najväčšou transformáciou v histórii IKEA. V posledných rokoch sme podnikli dôležité strategické kroky pre našu budúcnosť. V najbližších troch rokoch chceme do rozširovania kapacít a infraštruktúry pre online predaja investovať s cieľom byť pre našich zákazníkov dostupnejšie. Investovať chceme tiež do nových kanálov, inovatívnych formátov obchodných domov a ďalších digitálnych platforiem,“ uzatvára Klečková.

Zákazníci sa k online nákupom vracajú

Enormný záujem o služby eshopu eviduje aj portál Mall.sk. Ako uviedla hovorkyňa spoločnosti Pavla Hobíková, k online nákupom sa vracajú aj zákazníci, ktorí o nich predtým nechceli ani počuť. Zákazníci nakupujú najmä práčky, televízie, ale aj tovar dennej spotreby, ako je drogéria, chovateľské potreby alebo sortiment pre deti. „V posledných dňoch spracovávame denne o 25 percent viac objednávok, ako tomu bolo v minulom roku. Čo sa týka dopravy, u našich logistických partnerov máme zazmluvnené maximálne kapacity, ktoré nám boli ochotní poskytnúť. Tak, ako náš sklad, aj oni majú svoje limity, či už ide o počet vodičov, či vozidiel,“ vysvetľuje Hobíková s tým, že záujem zákazníkov je naozaj veľký a stále rastie. Upozornila, že pri časti objednávok môže dôjsť k omeškaniu doručenia o jeden až maximálne dva dni.

Oneskorenie doručenia sa môžu týkať iba balíkovej preravy, teda malých a stredných zásielok. Väčšie zásielky, ako sú pračky alebo chladničky, prepravcovia doručujú bez meškania. V prípade darčekov na poslednú chvíľu, kedy chce mať zákazník istotu pri dodaní, odporúčame ako najbezpečnejší spôsob doručenia osobný odber na našich výdajných miestach MALL shop,“ uzavrela Hobíková.

 

Zdroj: pixabay.com

K celej veci sa vyjadril aj marketingový riaditeľ kníhkupectva Panta Rhei Lukáš Bonk. Podľa jeho slov je december vždy najsilnejší mesiac v roku. pretože kniha je veľmi obľúbeným vianočným darčekom. Ako dodáva, tovar, ktorý je na sklade, vedia doručiť do Vianoc, v prípade Bratislavy až do 22. decembra, pričom dodanie zásielky trvá deň až dva. “Pokiaľ nemáme titul na sklade, respektíve je titul vypredaný a čaká sa na dotlač, je možné, že sa čakacia doba predĺži. V každom prípade informujeme vopred zákazníka, že na dodanie titulu sa čaká,” vysvetľuje Bonk s tým, že na základe súčasne nastavených opatrení budú od 19. decembra zatvorení. Online obchod Panta Rhei ale bude fungovať aj naďalej. “Robíme maximum, aby sme uspokojili dopyt našich zákazníkov,” uzatvára.

Martinus aj Notino garantujú doručenie do Vianoc

Čo sa týka doručenia objednávky do Vianoc, spoločnosť Martinus, ktorá sa špecializuje na predaj kníh, na svojej stránke informuje, že vedia zabezpečiť dodanie tovaru do Vianoc, a to v prípade osobného odberu, rezervácie v kníhkupectve, ale aj prostredníctvom Zásielkovne, či kuriérskej spoločnosti GLS, Pošty a Balíkoboxu. Rovnako aj spoločnosť Notino, ktorá sa špecializuje na predaj kozmetiky a parfémov, garantuje doručenie zásielok objednaných do 21. decembra do 8:30 ráno.

Zvýšený nápor na služby eviduje aj Slovenská pošta. Nielen v predvianočnom období, ale aj v dôsledku pandémie koronavírusu sme zaznamenali zvýšený záujem o doručenie zásielok na adresu, teda doručovanie kuriérom. V porovnaní s minulým rokom je tu nárast o takmer 40 percent. Oproti bežnej prevádzke sú v tomto období navýšené aj počty kuriérov v priemerne o 8 percent až 10 percent,” uviedla hovorkyňa spoločnosti Iveta Dorčáková.

Zákazníkov upozornila, aby si doručenie a posielanie zásielok nenechávali na poslednú chvíľu. Odporučila im, aby využívali aj expresné či alternatívne služby. “Najpohodlnejší spôsob doručenia balíkov je nechať si ich poslať do BalíkoBOXu. Zákazníci môžu využívať sieť 122 BalíkoBOXov Slovenskej pošty, ktoré sú k dispozícii po celom Slovensku. Klient si môže svoju zásielku vyzdvihnúť kedykoľvek vo dne či v noci bez čakania, v súkromí a rovnako pohodlne a rýchlo môže platobnou kartou uhradiť balík na dobierku,” dodala Dorčáková.

ajväčší nápor majú v tomto týždni, kedy sa výrazne zvyšuje návštevnosť pobočiek aj dopyt po poštových službách. “Kulminuje výber balíkových zásielok z internetových obchodov a zásielok z Číny, ako aj podaj zásielok, pretože ak má byť balík, list či pohľadnica doručená do Vianoc, klienti ich musia stihnúť podať do 18. decembra. Veľa zákazníkov sa snaží ešte pre sviatkami uhradiť SIPO a poštové poukazy. Okrem toho od 17. do 23. decembra budeme vyplácať decembrové sociálne dávky. Zároveň pripomíname, že stále platia protipandemické opatrenia,” uzavrela.