Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

BANKROT a hromadné PREPÚŠŤANIE: Tieto OBCHODY a obľúbené ZNAČKY na Slovensku definitívne KONČIA! TOTO si už viac NEKÚPITE

Ilustračná foto. Zdroj: Pixabay/Freepik

BRATISLAVA – O tom, že ťažké časy na Slovensku zažívajú firmy v mnohých odvetviach, svedčí rekordný počet krachov. Tento rok u nás definitívne skončili viacerí obľúbení výrobcovia potravín, ale aj módne značky, ba dokonca celé siete obchodov. Na čo všetko musíme nadobro zabudnúť? Spísali sme výrobcov, značky či predajcov, ktorí u nás v roku 2023 píšu svoju poslednú kapitolu, alebo bojujú o prežitie.

Ťažké časy na Slovensku zažívajú viaceré firmy z módneho biznisu. Tohto roku po viac ako 30 rokoch skončil trenčiansky výrobca luxusných pánskych oblekov Accord. V 2023 to u nás zabalila aj švajčiarska značka oblečenia Tally Weijl. Ďalšiu ranu utŕžil odevný priemysel na východnom Slovensku. Hromadné prepúšťanie a koniec ohlásil kedysi jeden z najväčších zamestnávateľov v regióne – odevný podnik M. I. S. Slovakia vo Vranove nad Topľou.

Ukazuje sa, že ani svetové značky dnes nezaručujú podnikateľský úspech. Najprv u nás zbankrotovala spoločnosť, ktorá na Slovensku zastrešuje módne značky TimeOut, KVL (bývalé Kenvelo) a Lee Cooper. A len nedávno sa pre dlhy do existenčných ťažkostí dostala taktiež sieť predajní DENIM, ktorá na Slovensku zastupuje známe módne značky ako Tommy Hilfiger, Tommy Jeans, Diesel alebo Levi’s.

Ani zvučné značky, ako Tommy Hilfiger, dnes nie sú zárukou dlhodobého úspechu. Zdroj: FB/Mlyny Nitra

Zamestnanci prišli o prácu aj u ďalších predajcov. V posledných mesiacoch začali z mapy postupne ubúdať predajne s obuvou John Garfield. Z takmer 30 prevádzok ostali už iba tri, z toho v dvoch prebieha likvidácia tovoru. Napokon by si po 30 rokoch na Slovensku mali nechať iba jednu – v Spišskej Novej Vsi, kde majú tunajšiu centrálu.

Nejasnú budúcnosť má tiež jedno z najznámejších nákupných centier na Slovensku – dom s nábytkom LightPark v Bratislave. V problémoch sa topí podobne, ako celá finančná skupina Arca, ktorá za ním stojí. Jej firmy pre dlhy padajú ako domino. Svoje predajne zatvorila aj sieť sieť obchodov s okuliarmi Eiffel Optic, dôsledkom čoho ľudia prišli o peniaze aj tovar.

Najväčší krach na webe za posledné roky

Nečakaný krach? Pýtali sme sa po tom, čo spoločnosť Studio Moderna zastavila predaje na svojich troch známych e-shopoch – Top Shop, Delimano a Dormeo, a zavrela i predajne. Produkty spoločnosti sú mnohým Slovákom dobre známe vďaka teleshoppingu. Bankrot sa potvrdili – ide o najväčší postcovidový pád v slovenskom internetovom obchode.

V konkurze skončila pritom nielen slovenská, ale aj česká dcéra skupiny a slovinská matka. Matrace Dormeo sa však predávajú aj po krachu spoločnosti. Podľa Denníka N sa značku snaží oživiť čínsky biznismen, ktorý ju prevzal od pôvodných vlastníkov. Koniec na jeseň ohlásil taktiež e-shop Extreme Digital, ktorý na doméne Edigital.sk sídlil so širokým rozsahom produktov.

Padli viacerí výrobcovia potravín, končí aj sieť potravín

Pádom sa nevyhol ani sektor výroby a predaja potravín. Zlú novinu priniesla spoločnosť Dr. Oetker Slovensko, ktorá v ohlásila, že v polovici roka 2023 zatvorí svoj závod v Boleráze pri Trnave. Výroba priam legendárnych pudingov tak u nás po 30 rokoch dostala červenú.

Len pred pár dňami zákazníkov prekvapila Mliekareň Kopanice Selce. Po troch desaťročiach ukončila podnikanie. Jej jogurty a ďalšie mliečne výrobky sa pritom pre chuť i kvalitu tešili veľkej chvále zákazníkov. Na Liptove zase svoj bitúnok zavrela rodinná firma U Ňaňa, ktorá mäso dodávala do obchodných reťazcov.

Bezobalový obchody boli pred pár rokmi hit, dnes zatvára jedna predajňa za druhou. Zdroj: TASR

Tesco na Slovensku končí s dcérskou sieťou Žabka. Dochádza k tomu po tom, čo tunajšia Žabka kopila čoraz väčšie straty. Väčšina slovenských Žabiek sa zmení na koncept Tesco Expres, ktorý si plne riadi iba samotný reťazec. S výrazným zdražovaním sa zmenilo nákupné správanie Slovákov. Doplácajú na to aj predajne, ktoré ešte nedávno žali úspech vďaka označeniu “eko”. Bezobalovým predajniam sa však na Slovensku dnes nedarí a za posledný rok skončila až polovica z nich.

Zo slovenského trhu potichu zmizla jedna z najznámejších minerálok Bonaqua. Výrobca Coca-Cola celé portfólio nahradil novou značkou Natura. Bez náhrady však manažéri spoločnosti Nestlé škrtli rumové pralinky, ktorých história siaha až do roku 1965. Definitívny kôl do rakvy im dali klesajúce predaje.

Odišla aj banka, miznú kultové benzínky

Nadobro z nášho trhu odišla pobočka francúzskej banky BNP Paribas Personal Finance SA, ktorá na Slovensku vystupovala pod značkou Cetelem. U nás však nešlo o klasickú banku, ale spoločnosť špecializujúcu sa na poskytovanie pôžičiek. Svoju poslednú kapitolu po 70 rokoch píše aj kultová česká značka čerpacích staníc Benzina. Pre motoristov sa však nič zásadné nemení. Iba poľský vlastník postupne čerpačky rebranduje s logom Orlen.

orlen
Čerpacie stanice Orlen po desaťročiach nahrádzajú značku Benzina. ZDROJ: FB/ORLEN

Z úplne iného súdka sú aktuálne problémy kuriérskej firmy 123kuriér. Čo presne za nimi stojí, nie je jasné. Zatiaľ čo vedenie hovorí o podraze od konkurencie a snahe ovládnuť firmu, kuriéri poukazujú na nevyplatené mzdy. Balíky ostali na depe a nemá ich kto doručiť.